Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumBarfotalöpningAnybody out there?
You need to log in to create posts and topics.

Här är en till! Jag springer en hel del i så tunna skor som möjligt, och ser fram emot bättre väder så man kan testa da real thing. Hoppar dock hopprep barfota hemma som övning redan nu 🙂

Jag hoppar med.. är inne på spåret psykiskt. Kampsporten är ju alltid barfota, så jag tror både den vanliga- och slitstyrkan finns.
På inköpslistan står "Vibram Five Finger" sedan jag tror jag hittat en återförsäljare i göteborg. ..bara för att de ser så

FiveFingers är superskönt, men jag fick grymmeträningsverken när jag sprang 3 km med dem för första gången. Upprepade dessutom misstaget en vecka senare genom att springa 6 km i god fart. Rekommenderas varmt om man gillar veckolång smärta i vaderna.

Om

Precis, men jag tror det är en fördel att vänja just vaderna vid ett framfotalöpsteg som ju är mer naturligt för barfotalöpning. Det går ju inte riktigt att köra ned en naken häl i backen.

Jag tror, som Calle antyder, att det kan vara bra att hoppa direkt till barfota. Ett problem att byta till tunna skor är ju att man lätt förivrar sig och springer för långt, så man överanstränger ovana muskler. Om man springer barfota så antar jag att det

Oavsett vilket så är jag intresserad av ett par Vibrams. Tyvärr kostar de skjortan för en student. Hur är det med frakt och tull vid nätköp? Eller finns det nätbutiker i sverige?
Enda återförsäljaren i göteborg är Tierrabutiken, och där kostar ett par 108

Jag har sett att Addnature har dem.

899 kr för Classic-modellen på addnature, fraktfritt å allt.

De här finska skorna är rätt läckra: http://www.feelmax.com/

Som sockiplast men sitter bättre och mer high tech. Väger 120 gram styck.
Sulan är 1 mm, plus en tunn innersula på 1-2 mm. Så det är verkligen nära barfotakänsla.

Jag fick nyligen hem ett par

..så har man tjackat Fivefingers!
En fråga bara: De är så grymt sköna att jag helst och gärna använder dem till vardags också. Är det så enkelt att man bara skurar ur dem med varmvatten om fötterna pinkat revir lite för mycket i dem?

Förstaintrycket är