Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumBarfotalöpningAnybody out there?
You need to log in to create posts and topics.

Har småfuskat lite med barfotalöpning till och från några år. Mest från. Första gången var hösten -05 (tror jag) och då kändes det så skönt att jag klantade till det och sprang runt 6 km vilket straffade sig i värre och mer långvarig träningsvärk än efter

Premiären är överstökad. Fick ett par VFF KSO i födelsedagspresent. Var ute i dag på första turen. Blev tyvärr lite sent så det blev ingen stig (inget ljus), bara asfalt. Tog det väldigt lugnt.
Ska nu börja jobba att få till ett bra "barfotasteg". Tar g

Hur anser du dig springa när du har skor?
Tror att ett bra barfotasteg egentligen inte skiljer sig så mycket från ett bra sko-steg.

Björn, det viktigaste är lätta korta avslappnade steg, utan aktivt frånskjut. Det kan ta lång tid för muskulaturen att anpassa sig om du inte är vältränad och haft ett bra löpsteg innan.

Nackdelen med VFF jämfört med barfota är att man inte får lika tydl

VArit ute för andra gången nu. Som många säger: trääääningsvärk i vaderna. Och jag tyckte jag tog det lugnt.... Mest att lufsa fram bara för att känna hur det känns

I dag så var jag tvungen att ta vanliga dojjorna, hade så mycket spring i benen.
Testade

Jepp, det finns det: Markus Stålbom på http://www.bgmsanalys.se

Markus har rätt ont om tid dock.

Björn,

Jag har märkt att det är svårt att förstå hur man ska lyfta fötterna optimalt, utan väldigt detaljerade instruktioner och övning. Men man klarar sig ganska bra utan att göra om sitt lyft.

Det absolut viktigaste

Ja, håller med.
Det där med 3 steg/s är intressant. Du har rätt, jag har klar mindre (är du synsk 🙂 ). Tycker bara det blir så förbaskat korta steg.

Men jag ska prova det ordentligt

Det där med dra upp knän kom sig av filmer jag studerat. Där får de u

Låter som Pose-metoden?

Kruxet är att det kräver ganska ingående studier att få till det om man inte har en tränare. Och det leder lätt till att man spänner sig.

Men annars är det toppen (t+)

Det finns Pose-övningar där man drar upp foten högt, men det

Björn:
För att hitta takten för 180 steg/min är det enklast om man har en låt i podden med 180 bpm. Finns säkert nån tråd om låttips. Eller så finns de säkert filer att ladda ner med 180 tick per minut, som en pendyl, eller vad det heter.