Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Fyller 60 i år, och det tar definitivt längre tid att återhämta sig nu än för 15 år sedan. Oavsett anpassningen. Men tror inte nån underkost hjälper, utan att det helt enkelt är en följd av att t ex min leder är mer slitna och behöver mer tid för återhämt

Håller med Anders, självklart tar återhämtningen längre tid ju äldre man är!

Jag fyller 47 i år och kan jämföra med den återhämtningen jag hade som 30-plussare. Tre tuffa gruppträningspass på raken som instruktör tre till fyra kvällar i veckan var ingen

Pannkakor m sylt o vispgrädde istf piller - de e grejen!

Anders N, det är nog ingen som säger emot dig att återhämtningen är sämre vid 60, men trådskaparen är endast 40+...

60 är väl också 40+? 🙂

(Vid vilken ålder man börjar känna sig mer sliten är nog väldigt individuellt - och beroende på om man långsamt trappar ner från väldigt hög nivå, eller långsamt ökar sin dos. Män får ju långsamt minskande testosteronnivåer, hur

Fyller 58år om en månad. Åldern är visserligen en viss faktor men bara en mindre faktor. Det är sant att Sveriges bästa H50 springer milen långsammare än Sveriges bästa H21.
Den största orsaken till sämre återhämtning är övervikt, svagare muskler, stelare

"60 är väl också 40+?" Anders, det har du iofs helt rätt i. 🙂

"Vid vilken ålder man börjar känna sig mer sliten är nog väldigt individuellt - och beroende på om man långsamt trappar ner från väldigt hög nivå, eller långsamt ökar sin dos."

Så sant, så

När det gäller återhämtning så bör man se till att man har balans i livet. Dvs balans mellan mat, sömn, rörelse samt sociala aktiviteter. Om man ökar på träningsdosen bör man också öka kostintaget och sömnen.

När det gäller sömnen kan man använda sej av

En rent fysiologisk sanning är att förmågan till återhämtning blir långsammare och sämre med stigande ålder ovanför 25(? - här hugger jag till med en övre ålder) - bäst är den i tonåren. Medan den 25-årige avancerade löparen kan ha en vecka med sex dagar

Se till att äta bra (så kroppen har material för uppbyggnad som svar på träningsstimulansen) och kanske sova en timme extra. Många som tränar riktigt hårt sover 9-10 timmar per natt.. Sedan jag började träna hårdare så har jag börjat lägga mig före 22, i

12