Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej

Vad är en rimlig målsättning att simma Vansbro på? Lärde mig crawla i somras. Tränar 2-4 pass i veckan och simmar nu 2km på 38 min inomhus!
Tänker mig att jag kommer träna 3-4 gånger per vecka under hela våren. Är det rimligt att sikta på under 50 mi

Jag tycker det låter som en intressant målsättning! Räkna inte med att det kommer bli enkelt, men du har ju tid på dig, så jag tror det kan va möjligt. Skulle gissa du behöver kunna simma i bassäng 3km på omkring 54 min för att ta dig under 50 min i Vansb

Utöver din förmåga att simma snabbt i bassäng tillkommer erfarenheter av att simma ute i öppet vatten (navigering, sikt osv), att simma i våtdräkt och inte minst att simma bland femtioelva tusen bröstsimmare 🙂

Jag har sett duktiga simmare göra sämre ti

hålla med både. 50min låter rimligt, men så snart som du kan simma ute, börja simma ute. Vänja dig till att simma crawl med ett våtdräkt i öppet vatten. Vänja dig att måste titta upp (fram) ofta. Träna på att simma hårt och inte bara långt och lugnt.

Mycket kloka synpunkter (som vanligt) från Adrian och Ryan.

Ryan påpekar en sak som är mycket viktigt, just upplägget av loppet. Även fast man tycker man har förberett sig bra träningsmässigt missar många detaljen med att värma upp ordentligt på land.
Ma

Tack! Tar till mig och fortsätter träna på! Gör nog ett lopp innan för att seeda upp mig och skaffa värdefull erfarenhet!

Ett lopp innan blir säkert bra.
Himla bra om du kan ordna utepass med vänner innan också. Med "panikövningar", kontakt som lätta nedtryckningar och "slag" som man sällan får känna på i poolen.

Jag kan bara hålla med i det alla säger om att det är rörigt i början. Simmade Vansbro för väldigt många år sen, var duktig och vältränad tävlingssimmare då, men fick en chock av allt vispande och sparkande i starten. Tog definitivt mer energi än jag räkn

En bra tränings video inför 2018

Haha! Exakt så Ryan!

12