Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningHjälp med val av våtdräkt
You need to log in to create posts and topics.

12

Skall köpa min första våtdräkt men känner mig helt vilse

Vad skall man tänka på när man väljer en våtdräkt (förutom att den skall sitta tajt och har god rörlighet i axlarna)
Vad skiljer en dräkt för 2000kr ifrån en dräkt för 5000kr?
Vad skall man se upp

de flesta våtdräkt i samma prisklass är ofta lika värde.

skillnad emellan en 2000kr och 5000kr är ofta lättare rörelse och i visa delar av dräkten mindre tjock neopren. de dyrare gå sönder lättare då de är tunnare.

du som nybörjare kommer inte känner

Så det är (oftast) bättre flytkraft på en billigare våtdräkt än på en dyrare?

Som medlem i Triathlon Väst har du 25% rabatt på TYR-utrustning. Däribland deras våtdräkter. Hade de inte för prov förra tisdagen dessutom? Jag skulle som nybörjare titta på deras C3-dräkt. En dräkt på den högre skalan av instegsdräkter. De allra billigas

C3 är bra och stabil! Körde två år men min innan jag gick över till armlösa dräkt

Ja billigare ofta har samma tjocklek genom hela dräkten och dyrare göra olika tjocklek på rygg, lår ben,vad och arm då du vill kunna röra dig normal.

Jag gjorde en rätt lång jämförelse med många modeller och många åsikter från recensioner och omgivningens åsikter och landade i en Orca S4. Bra instegsdräkt med god kvalitet till lågt pris. Nu finns S5 istället och är något bättre till samma pris.

Defini

Intressant att höra att även "instegsmodellerna" när det gäller våtdräkt verkar riktigt vara prisvärda ...
edit - skrev "torrdräkt" men menade så klart våtdräkt, är dykare och då föredrar man "torr"dräkter, skall iofs under våren simma 1km med torrdräkt

Torrdräkt går inte att simma i iofs... om du nu inte bara skrev fel 🙂

Jag är också väldigt lockad av en våtdräkt för att kunna komma ut och simma i hav och sjö.

Jag är 186 cm och 83 kg och därmed borde en L vara perfekt för C3. MEN jag har förhållandevis lång rygg och korta ben, tror ni det medför problem?

Som jämförelse har jag en C5 i ML och är 185cm/80kg. Den sitter bra på mig. Hade kunnat vara ännu tajtare till och med då jag bara simmar, ingen triathlon där man behöver få av dräkten snabbt.
En vän till mig har en C3 i L. Han är ca 187 och väger nog run

12