Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningInlärningstid frisim.
You need to log in to create posts and topics.

Nybörjare på det här med frisim, har simmat totalt 4.5timmar. Men det är så frustrerande att inte kunna simma mer än kanske 25-50m innan det tar stopp pga att man inte kan andas.

Är det någon som har någon uppfattning om hur lång tid man skall förvänta s

Simma du själv länge

Hitta du en coach mindre tid 😉

Det där är väldigt individuellt.

Jag vet folk som simmar riktigt hyfsat efter ett år.

Själv har jag väl försökt lära mig i 6-7 år nu...

Sedan är det ju en definitionsfråga när man anser sig kunna..

Är målet att simma så här http://youtu.be/rJpFVvho0

Går nybörjarkurs en gång/v. Klarar man att lära sig tillräckligt för att simma 2km inom 3-4 månader eller är det alldeles för optimistiskt? Behöver inte vara vackert.... Eller skall man sänka målet?

Börje: menar du att man inte kan lära sig det på 1/2 år? Skit! 😉

Men det där får nog vara målet, vackert!

Tog mig ungefär fem pass med totalt några hundra meter frisim-övande per gång men som längst 60-70m frisim i sträck (passen bestod även av bröstsim), sen hade jag lärt mig teknik och andning tillräckligt för att kunna frisimma 300m i streck. Ungefär på ti

För mig tog det en termin att ta mig från 25 till 500 meter och några månader till innan jag simmade 1500-2000 m. Uppfattar mig som en genomsnittlig nybörjare, lärde mig vare sig snabbt eller långsamt jämfört med de jag simmade ihop med.

OBS! Jag tror att jag har extremt svårt att lära mig simma, för det är precis tvärt emot vad jag har gjort tidigare.

Vid det här laget har jag gymmat i drygt 35 år. Där ska man spänna musklerna hela tiden(kör du bänkpress så spänner du inte bara bröst ,

Vad är det här? Varför tror du att du ska kunna simma efter 3.5 timmar??? 3.5 år om du har talang är mer verklighetsnära 🙂

Folk har inget tålamod. Det ligger väl i tiden. 🙂