Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningInlärningstid frisim.
You need to log in to create posts and topics.

christer; Trodde verkligen inte jag skulle kunna det här på några timmar, men insåg inte att andningen skulle vara så här problematisk och börjar bli orolig att inte hinna lära mig simma hjälpligt till sommaren vilket var målet. Fast du var nog inte så al

Vill inte sia om hur lång tid det kommer ta för dig att lära dig simma bättre.

Men jag misstänker två orsaker till att du endast kan ta dig 25-50m innan det tar stopp. Jag tror att du får i dig för lite syre/luft när du andas och att du simmar för fort

om man titta på barn, så är ca 2 år en rimlig gissning från att inte kunna simma något till att kunna simma frisim 50m.

de flesta barn som börja vid 6 kan vid 8 simma 200m

så allt under 2 år är bra om man ser det från en utvecklingskurva.

börja man tid

Helt rätt Reine 😉

Tror jag har lite koll på varför och vilka problem jag har.
1: Svårt att simma lugnt och kontrollerat.
2: hinner inte andas, så lyfter huvudet och tittar framåt på väg ner för lite extra tid (jisses vilken bromskloss man blir). För s

Håller med Börje. Stor chans att ditt största problem är att du inte tömmer lungorna. Det som ger andnöd är INTE syrebrist - utan koldioxidöverskott. Kroppen märker inte syrebrist, men så fort koldioxidhalten kräver kroppen andning. när du är lite spänd o

Helt rätt Anders/Börje. Det var koldioxidöverskottet och inte syreskulden som jag menar. Dåligt formulerat av mig.

Jimmy, det här löser nu snart iom att du är medveten om problemet. Andas inte framåt, höj inte huvudet framåt (om du inte simmar utomhus oc

Ni behöver nog inte oroa er, jag som för ca 20 månader sedan hade urusel bröstsimsteknik har kommit till att igår simma 70 länger i simhallen utan uppehåll (1750 meter) frisim. Frisim är som det mesta annat, det som leder till framgång är övning och repet

Hade aldrig trott att det var koldioxiden som var problemet på det viset, helt övertygad att det var syrebrist och viktigt att verkligen fylla lungorna. Lite konstigt att man aldrig reflekterar over det när man springer/cyklar, men jag antar att man omedv

Jag tror det där med att andas ut koldioxiden är ett feltänk som sprids som ett missförstånd/myt. Det är riktigt att kroppen inte reagerar på syrebrist som man kan tro utan istället hög koldioxidhalt, men rent logiskt tycker jag halten koldioxid bör stiga

Syrehalten i luft är drygt 20 %, och kanske 16% i utandningsluften men koldioxidhalten är 0, 04% i inandningsluften och runt 4% i utandningen. Dvs koldioxidhalten förändras relativt sett oändligt mycket mer än syrehalten, och vi är faktiskt väldigt känsli