Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningLångpass simning
You need to log in to create posts and topics.

Jag är ett stort fan av ultralöparen Rune Larssons (också känd som löpar-Larsson) filosofi att en hållbar kropp och en bra kondition uppnås främst genom mycket långpass. Genom att springa långt, länge och långsamt så stärker man kroppen, vilket leder till

Rune lär väl bara syfta på ultralöpning. En 3K eller 5K löpare skulle knappast nå framgång med den principen, inte heller en maratonlöpare.
Och vilken "simning" tänker du på? Fjäril, rygg, bröst eller crawl?
Att bli bra på vilken distans?
Ligger du i bass

Jag tror Rune menar båda två, men visst, det behöver ju säkert vara längre än ett halvmaraton. Jag är mest nyfiken på principen, är det så att mängd är vägen till framgång, men att vi föredrar den lite lättare vägen till framgång, dvs mer intervaller, mer

Nej, jag tror faktiskt inte man kan översätta löpning till simning på det viset. Bland annat för att simning inte i första hand bygger på att bli uthållig genom att simma länge, utan på att få en grym teknik så att det därför går fortare. Dessutom tävlar

Vet fortfarande inte vilken distans du vill bli bättre på men nog måste du väl förstå att de som vill maxsimma 50 eller 100 meter inte lyckas om de på träning bara slösimmar några kilometrar i sträck?
Självklart tränar de som vill bli bra "mängd" (dubbla

Jag tror simning i bassäng skulle bli outhärdligt tråkigt om man bara nötte långpass. Jag tror man behöver variationen av simsätt, av distanser, av serier och ansträningsnivåer (kondition, tröskel, syra, sprint etc).

Men på sommaren när jag går över till

Jag tycker knappast ett 10:1-distansförhållande mellan löpning och simning är rimligt, snarare 3:1 så 10mil löpning motsvaras snarare av 30km simning. Tycker man 10mil löpning verkar enklare än 30km simning beror det nog på att man är mer van att springa

Simning är en pyramid

Man nöta teknik och öka distans som barn.
Sen träna man styrka, teknik och fart.

Där finns ännu tränare som vill ser 7-10000m/pass och det kan också förklara varför set finns inte många duktiga distans simmare.

Sedan 2007/2008 t

Sen ska man kom ihåg den längste lopp inom simning är 25km.

Alla andra simning över 25km är mer personlig utmaning som tex kanalsim 33km.

Ska man tävla 25km är det säkert bra att simma 8-10k/dag för att vänja kroppen till energi behov

Mina mål är dels att simma Vansbrosimningen (tänker nästa år) och dels göra en Ironman (inom tre år), dvs jag vill kunna simma mellan 3-5 km. Det jag försöker uppnå är naturligtvis en kombination av uthållighet och fart. Rune Larsson menar ju att det inte