Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningLångpass simning
You need to log in to create posts and topics.

Jag håller iofs med Sara, simning handlar väldigt mycket om teknik. Därför bör väl långsamhet prioriteras? För mig, som relativt ny inom simningen, blir det lätt en teknikförlust när jag trycker på och försöker öka tempot. När jag glider runt i 2.15-2.45

Vill för övrigt passa på att tacka för er input. Bra och läsvärda inlägg från er alla, jag suger i mig er kunskap, även om jag argumenterar för andra perspektiv;-)

Angående mängd = tråkigt, visst är det så, generellt sett för all träning. I just simningen är det dock stor skillnad på bassäng och öppet vatten. Som Ryan skrev så blir det nästan omvända förhållanden mellan vilka serier som är tråkiga och vilka som är k

Jag har också blivit inspirerad av Rune däremot tror jag att vad han upplevde som lugn mängdträning inte var i närheten av vad t.ex. jag skulle kalla lugnt.
Dessutom att ha en mental förmåga i form av fartlek spontant driva upp ett högre tempo upplever ja

Baserat på 400 löp :42 vs 100 :46 sim så tror jag mer på 4:1 löp:sim.

Även om man titta lite längre distans halvmaraton ca 1:00 vs ca 4:00.

Jag har ännu hört något mål med din Idea av mängd simning eller långpass.

Om jag lyckas med min träning denna ve

Ryan,

Man kan väl säga att jag har två mål, dels att kroppen håller över tid, dvs att jag inte blir skadad, dels att jag kan simma mellan 3-5 km i ett sträck utan att kroppen är helt slut efteråt. Det jag är lite rädd för är framför allt det förstnämnda

vi hade en längre inlägg om just intervaller och intervaller inom simning behöver inte vara max eller hårt som man koppla intervaller till i löpning.

om någon skriver inom löpvärlden idag var det 10x400, då kan man gissa att de var på nära max.

men inom

Viktigast för att du ska kunna hålla dig skadefri i simning är att du håller en bra teknik. Det spelar ingen roll hur sakta du simmar om du ligger och nöter långt och länge med dålig teknik så är skaderisken stor. Därför är det en bra ide att du precis so

Jag tycker mer på att göra vad man tycker om 🙂 Jag brukar simma 3 ggr iveckan ca 3 km per pass. Skulle vilja gärna simma mer men hinner inte. 3 ggr gym med mycket "simövningar" för att starka axlarna.
Jag vet att jag borde simma intervaller om jag vill

finns många som träna som det i Växjö.

de hoppa i vatten och simma sin 1000, 1500 eller 3000m utan att stanna och sedan gå hem. eftersom jag är ofta i vår simhall kan jag säg att jag ser ingen skillnad i hur dessa person simma idag än hur de simmade i f