Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag har precis kommit tillbaka från ( tack och lov ) en lättare bristning i just vaden. Jag gjorde precis samma sak som du vilade en vecka och hoppades på det bästa men det höll inte, utan jag blev tvungen att stiga av.

Allt som inte gör ont kan du göra

Jag har haft lite annat för mig som har gjort att jag inte har tränat som jag brukar.

Men ett generellt råd är att INTE köra någon fart överhuvudtaget när man väl är frisk de två tre första veckorna.

Nu kan jag både spela innebandy och springa interva

Tack igen - det får bli en lugn uppstart med vaden....

"Tack igen - det får bli en lugn uppstart med vaden...."

Hejsan, jag läser sjukgymnastprogrammet och har lärt mig följande:

Försök att fokusera på det excentriska arbetet när du tränar vaden,
Börja med att göra med båda ben men efter några dagar (en ve

Hej Tore, jättebussigt! Bra med kommentarer från expert-håll - låter som jag varit på rätt väg, men nu har jag några bra extra-övningar. Någon aning om hur många veckor man ska räkna med - innan man kan springa?! Tack igen!

Tjo igen Håkan, som Peter skrev tidigare så gäller det att inte ha för bråttom.
Att vara aktiv är dock inget hinder, då total vila i princip aldrig är rekomenderat. Promenera (gärna mkt) och småjogga lite om det känns bra. Men undvik fartträning i någon v

Hej
Läste detta om muskelbristning i vaden vilket jag också är drabbad av.
Har ni haft så det varit lite "knöligt" också då?
Mig har det sagts att det tar minst 4-8 veckor och att jag inte ska springa alls, ej heller köra excentriska övn. eller några som

Cykel funkade väldigt bra för mig. Det tog nästan fyra veckor innan jag kunde jogga en lugn mil.

Jag har haft samma problem i vänster vad och hade svårt att bli av med det. Min sjukgymnastguru gav samma tips som ovan, vila från löpningen (eller allt som är "stötigt", boxingen var bara att glömma...) två-tre veckor samt tåhävningar. Han sa också att d

tvärfriktioner ger en elastisk ärrvävnad