Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningNybörjare - rimligt mål?
You need to log in to create posts and topics.

Hej!

Jag kommer i slutet av augusti börja en crawlkurs och undrar om det är rimligt att ha olympisk distans vid Stockholm Triathlon som mål. Då på en bra tid självklart.

Kort och gott.. Har varit borta från träning under en lång tid då jag har haft kron

"It depends", definiera bra tid
Vissa simmar åttor runt de andra i nybörjarkurserna, vissa släpar tårna i botten.
Börja simma så märker du.

Svårt att svara på.

Jag anser mig själv fortfarande vara nybörjare. Tog mina första crawltag 2013. Då klarade jag 25 m i bassäng som max. 1 år senare var jag uppe på 2000 m i bassäng. Nu är det mest orken och dagsformen som sätter gränsen för hur långt.

Klart rimligt mål!
(Och det är inget som hindrar att man simmar lite bröstsim om det kniper - det finns folk som bröstsimmar hela Ironman, även om det är "politiskt inkorrekt")

Jag rekommenderar en PT.
Det kostar mer än en kurs men kommer ge resultat
betydligt snabbare när upplägget anpassat för just dig.
Simning är 75% teknik, men det tar en stund att komma underfund med
teknik.

Hej!

Som flera andra skrivit här är det viktigt att du lär dig rätt teknik för ändamålet.

Jag har märkt att en stor majoritet av de som vill simma långt och beskriver att de inte klarar av att hålla ut längre perioder simmar med den stil som ofta använ

Bra skrivet Fedde.
Som nybörjare känner jag igen det där. Att sparka för mycket för min egen kapacitet. Helt slut!
Nu hänger benen mest som två tentakler efter mig vid långsimning i öppet vatten. Benen sparas med fördel till cykel och löpning.

Sun Yang..

Tack Franz!

HAHA! Jag tror att vi alla vid någon tidpunkt märkt hur fort man kan bli helt slut av för mycket benspark. Kul att du har utvecklats så mycket i din simning! 😀

Till trådskaparen tänkte jag lägga till lite mer detaljer, nu när jag har lite m

Wow tack det där var matnyttigt.
Blir sugen på att direkt åka och simma lite.
Gillar det där med att underarmen ovanför vattnet är livlös. Har fått kommentarer om att det ser ut som om jag har brutit handlederna när jag gör återhämtningsfasen. Men då är j

Kul att du är intresserad av teknik, Franz!

Om du är intresserad av fördjupning i ämnet kan jag varmt rekommendera boken "The Essential Swimmer" skriven av Steve Tarpinian.

Boken som är i trevlig pocketformat på 150 sidor med stor font och bra illustrat