Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej,
Jag är rätt otränad och har under våren joggat några gånger i nya asics skor. För två veckor sedan kom svag domningskänsla och pirrningar i höger fot och obehag i höger underben, som nu har gått över till ömhet i vaden.

Detta försvinner i rörelse o

Hade besvär som liknade dina. Pirrade på utsidan vaden och tappade styrka i foten. Hade samtidigt problem med ryggen/musklerna mellan rygg/höft. Efter ett par månader fick jag ett diskbrock.

Du kan ha någon helt annan orsak till problemen. Men det KAN

Är inte diskbråck något som en fysioterapeut bör titta på?

Absolut är det en bra idé. Det är alltid svårt att få råd över nätet från okunniga (mig :-)).

Då är vi två som är okunniga, det enda jag vet om diskbråck är att vår tax fick det när jag var barn och veterinären tyckte att det humanaste vi kunde göra för hunden var att avliva den. Jag misstänker att det finns bättre bot för människor nu, 35 år sena

Annica :O

När det var som värst övervägde jag samma öde som din hund. Men det värsta gick över på 2-3 månader. Vet inte om behandlingen idag är så värst sofistikerad. Mest "tråkig" rehab och lita på att kroppen läker sig själv.

2-3 månader? Det är ju en evighet om man har ont!
Men vad kan man göra för rehab egentligen, diskbråck är väl att en av de där gel-kuddarna mellan kotorna kikar ut lite dumt, eller?

Många lever med någon disk som buktar i ländryggen, men alla får inte besvär som t ex ischias/nervsmärtor, känselbortfall och pirr.

Och, två tre månader med nervsmärta, framför allt i sittande ställning, när man böjer sig framåt, tar sig ur sängen eller

Bra förklaring, till och med jag begrep 🙂
Just nu sitter jag och är jättetacksam för att min rygg, trots allt, inte är stel, öm eller bråkig på något vis.

12