Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumOrienteringTips och råd!
You need to log in to create posts and topics.

Hej på er! Har blivit lite smågalen, och behöver hjälp.

Orienterade som liten, men det är väl drygt 25 år sedan jag avslutade den "karriären". I ett svagt ögonblick har jag nu råkat få för mig att kombinera en av mina färskare hobbys med orienteringen, o

Kör på. Många har GPS-klockor idag för att logga och det är bra hjälpmedel i efteranalysen. GPSen ljuger inte om var du faktiskt varit (på gott och ont:-) ) Men GPS med kartdisplay skall du inte ha.

Tack!
Nej, karta a la Google earth kan jag ju förstå att man inte får ha. Min Suunto kan visa rutten jag tagit, men utan karta. Ett irrande streck på displayen helt enkelt.
Så, jag hittar tillbaks till start, men inte till nästa kontroll.

Ska bli kul, ä

Mitt bästa råd är att du bör alltid se till att kartan är rätt passad.

Om du ofta springer snett vid kompassgång bör du fundera på om kompassen hålls plant när du tittar på den.
Du kan också vara tydligare med att sträcka ut och höja handen framför dig,

Jag måste tipsa om orientering i fjällmiljö, det är så fantastiskt avslappnande och härligt att vara ute i sådan miljö och köra 🙂 Jag testade på det nu innan värmen slog till och fick riktigt bra support från gänget på http://3plus3.se/

Hej igen! Bumpar denna tråd igen. Orienteringen går mycket bättre nu, men det finns en typ av terräng som jag bävar för, Skvattram (Getpors) terräng med en massa småbranter, kala berghällar, stenar och små sumpområden. Hur ska man tänka i sådan terräng? L

Jag är 58 år, halvskadad, har sprungit orientering hela livet.
Alla råd som givits här är bra, förutom ur en aspekt. Råden som givits gäller i södra halvan av Sverige. Jag bor nu i Södertälje men har bott 17 år i Umeå, Skellefteå och Luleå.

När jag ti