Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningTräningspass för långdistans
You need to log in to create posts and topics.

12

Kan någon hjälpa mig med enkla och bra träningspass/ träningsupplägg för långdistanssimning, läs 3,8 km 😉
Jag simmar helst själv, kan crawla och är hyfsat uthållig men långsam typ 2min/km.

Har svårt att hitta bra pass och träningsupplägg, då jag tycke

Kolla på human ambition.
Mickes hemsida är full av tips och han tränar triathleter

Fast med tempot 2 minuter per kilometer borde du känna dig tämligen nöjd...

Jag är också förvirrad inför hur lägga upp pass i termer av tempo och teknik:
Å ena sidan känns det på vissa sätt lättare att få till bra teknik när man
tar i lite mer. Å andra sidan verkar inte ansträngning vara någon garanti
för hög fart. Inspirerad av

När jag tränar själv brukar det bli frisimsstegar i olika former, antingen av typ 3x(100+200+300+400), 1 varv vardera ss, paddlar, ss fenor eller av typ 5x100 + 4x200 + 3x300 + 2x400, där tex 100:ingarna är ss, 200:ingarna ss fenor, 300:ingarna arm/paddla

2min/100m

Fråga är du nöjd med det och vill simma din IM på 1:16 eller vill du simma under 1:10 och känner dig pigg?

Bero på hur du svara är det olika sätt att träna.

Ett alt är precis som Tobias skrev. Simma stegar och variera med lite utrustning. 40

Jag litar på er:-)

Däremot greppar jag inte alls vad som menas med "starttider"?

Starttid är tiden mellan att du startar en delsträcka och att du startar nästa. Kör du exempelvis 100-imgar med start 2:00 innebär det att du startar varje 100-ing på samma tid på sekundvisaren. Kör du hundringen på 1:50 får du således 10 s vila, längre o

Tack för bra tips!
Mitt nuläge är 2min/100m förstås... Har gjorde de senaste fyra IM på mellan 1:14 och 1:20.
Målet till nästa sommar vore under 1:10, och gärna ner mot under timmen på sikt.

I ärligheten namn har jag inte spenderat speciellt mycket tid i

1. Progressiva serier tycker jag är det bästa sättet att få upp farten, dvs 6x50 1-3 betyder att du kör lite hårdare på varje upp till 3 och sen börjar om.
Ta tillräckligt långa starttider så att du faktiskt orkar ta i på den hårda delen av passet, får d

12