Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTräningsupplägg 10k sub 48
You need to log in to create posts and topics.

Hej!

Jag är en 19 årig kille som nyligen börjat löpa regelbundet, med målet att springa milen på 48 minuter; men gärna mindre. Måltiden är någonstans i Juli. Min träningsbakgrund består av fyra års tung styrketräning, men även en del landsvägscykling/sim

Tro det eller ej, men 55 till 48 kan vara en ganska stor förändring. (Det beror lite på hur mycket du tog ut dig då du sprang på 55 - om du är ovan att ta ut dig i konditionsidrott kan det också vara att du inte känner riktigt när du nått max) Då du dessu

Hej, och tack för svar!

Jag har ingen inbillning att det är ett lätt mål att nå, jag är inget löparfenomen och 48 på milen är snabbt för någon i situation; men det är målet jag är bestämd på att klara.

Mycket bra att du nämner lite om träningsmängd för

3 hårda pass i veckan låter mycket när man inte är löparvan. Jag har också börjat för hårt och det slår tillbaka.

Håller med Christer om att ett intervallpass i veckan räcker.

Hej
De flesta här på Funbeat är äldre än dig, många av oss väldigt mycket äldre. Och att förbättra sig när man är 19 är oftast en ganska annorlunda resa än att förbättra sig när man är 39 (eller som jag 59). I din ålder kommer framstegen generellt väldigt

Hej Anders, och tack för ett mycket givande svar.

Jag har tränat löpning aktivt nu sedan februari, med några tråkiga avbrott för långdragna förkylningar. Känner mig fortfarande i upptaktsstadiet dock, då jag har känt mig ganska bräcklig efter diverse hår

Kul:-)

Det är numera/just nu väldigt fokus på exakta pass och noggranna sekunder/pulsintervall bla bla när det gäller träning och resultat på rimlig motionsnivå. Så j-a noga är det faktiskt inte så länge du inte ska vinna nationella mästerskap. För några

I princip tror jag inte att det är hårda pass du behöver. Jag tror att du, eftersom du inte har sprungit så mycket, behöver volym för att få bygga lokal kapacitet i rätt muskler. En volym som du lättast får genom att inte springa sönder dig.

Mitt förslag

Tack Anders och Göran för era svar. Väldigt trevligt att på positiva och hjälpande svar.

Som ni båda betonar, Göran framförallt, så inser jag mer och mer att jag behöver ta det lugnt nu i början. Jag förstår det framförallt nu, eftersom jag troligen har

En, som jag tycker, läsvärd artikel, dock på engelska, finns här: https://www.angio.net/personal/run/hadd.pdf