Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Inte livsviktig fråga, men irriterande!

Jag har precis kommit överens med min nya 310xt. Gillar den, och jag förstår att de finns mycket mer att lära...
MEN när jag kollar på klockan hur långt jag sprungit eller cyklat då visar klockan ex 12,08 km men nä

Annan alritm for interpolering mellan kartpunkterna?

Garmins kanske inkluderar höjd och jordytans krökning medans FB kanske bara tar det raka avståndet mellan varje punkt!

Det beror på nån utjämning eller annorlunda beräkning.

Vilken sträcka som är mest korrekt är väl ingen som vet. Alla mätningar är mer eller mindre fel. Om du vill veta vilken som stämmer bäst så får du ta ut ett kalibrerat mäthjul och mäta distansen och

"Har jag sprungit 12,08 km då vill jag att de ska stå 12,08 inget annat!"

Problemet är att du inte vet om det är just 12,08 som är rätt.

Jag skulle gissa att inläsningen till funbeat, Sportstracks och Garmin TC alla visar andra värden än klockan - och m

Om gpsen mäter rätt eller fel kan jag begripa, men de handlar om inläsning här. (jag förklarade nog otydligt)

Vad jag tycker är konstigt är följande exempel.
jag cyklade med sambon, min klocka visade 8,07 och min sambos edge 705 visade 8,07. (stämmer vi

Hm, är inläsningstrutinen till FB öppen kod? Jag kan ta en titt och se om jag hittar nåt konstigt, har ändå börjat hacka lite på nåt som analyserar mina tcx-filer.

Kan ha att göra med instääling av antalet punkter, tror FB sparar var tjunde punkt eller nått. 305:an kanske spara fler/färre än 705:an!

mitt svar gällde inläsningen.
Programmen läser inte in den sträcka din klocka registrerat utan alla de punkter den registrerat.
Sedan gör olika program olika värderingar av punkternas rimlighet, filtrerar bort vad programmet anser vara uppenbara fel och s

Det kan också bero på hur ofta FR spara data. Som förvalt på min 305:a så var det nåt som kalades för SmartSave eller nåt sådant, och då sparas bara data när Garmin tycker att det behövs, detta gick dock att ställa om till att spara varje sekund.

Eller att Funbeats plugin inte hanterar 310xt ännu?

Jag har en 310xt, men jag har inte tankat upp till Funbeat.

Dock så ser jag skillnader i distanser mellan Garmin Training Center och SportTracks. Min förhoppning är att de ska bli lika när en version a

12