Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSINGELÄhum...
You need to log in to create posts and topics.

12

Nybliven singel och olust att be xet om hjälp... Så jag frågar här 🙂

Hur fixar man enklast punka på bakhjulet (ett bakhjul med sju drev) utan att förstöra hela cykeln. Jag har lite så där ångest inför övningen på lördag och hade gärna cyklat lite när d

Hej, Stina.
Det är en del frågor att fundera på. Är det snabbkoppling, kanträd/tubdäck, har du ”däcksavtagare”, ny slag, lagningslappar eller nytt tubdäck. Om det finns några frågetecken kring detta så rekommenderar jag att du går till grannen och om gra

<Hur fixar man enklast punka på bakhjulet (ett bakhjul med sju drev) utan att förstöra hela cykeln.

Man lämnar in den till närmsta cykelreparatör 😉

Hej Sten,
Det är inte snabbkoppling. Däcken vet jag inte vad det är men jag tror de är slanglösa som man kan laga genom att stoppa i en slang. Grannarna ja.. Här bor nästan bara singeltanter 😀 utom snubben bredvid mig men som jag tror är rädd för tjejba

Lugn Stina.. Aaaandas...
Ta fram lämpliga verktyg... försök få loss hjulet... ta hjulet till cykelhandlaren... säg att du vill fixa en punka... och sen kommer det alternativ.. du kan själv byta (HAr du däckavtagare?? Köp det annars... ) eller så gör dom d

O Stina, vad trist! Min erfarenhet av gamlatorpedonav, utan snabbkopplingar och finesser, är att jag vrängde loss däck och släng utan att ta loss hjulet, letade rätt på skadan lagade och satte tillbaks.
Men jag vet ju inte hur det ser ut på din cykel?

Jag ska kolla om jag kan få loss hjulet utan att ändra för många inställningar på växelföraren och vad mer kan tänkas sitta där nere.

Jag har ingen slang i däcket så att laga är liksom inget alternativ. Men jag ska ändå passa på att få hjulet riktat så

<Sara; det blir nog en reparatör

Jag har gett upp det där med att laga själv och ska lämna in mitt skrälle vid första lämpliga tillfälle, dvs när ledighet och pengar i plånboken sammanfaller. 🙂 Just nu klarar jag mig genom att pumpa med jämna mellanru

´Sara, jag säger som jag sa till Stina, kolla om det inte finns en cykelklubb i närheten! Där finns massor av kunniga människor!!

Stina. Du behöver inte ändra på några inställningar alls för att ta bort bakhjulet. Släpp på axeln som går genom navet. Antingen för hand om det är en snabbkoppling eller med två skiftnycklar om det är muttrar i ändarna.
Problemen uppstår först om du har

12