Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelÖka 2-3 km/h?
You need to log in to create posts and topics.

12

Sitter och funderar på cykelträningen i sommar nu... Vätternrundan är över och behovet av att nöta sadel i mängdträning finns inte riktigt som det är nu. I augusti har jag dock två triathlontävlingar bokade, en sprint (cykel 27 km) och en medeldistans/HIM

Sara jag "vann" 2-3km bara att ligger ner på pinnar på min racer.

Jag köpte en ny saddle stolpe flyttade fram saddlen sänkte styret och cykla mycket snabbare.

Men om du ska göra det göra det nu. Det ta tid att vänja till den nya krops position.

Innan V

Att sätta tempopinnar på cykeln kanske kan göra 1-3 km/h beroende på hur du sitter nu och hur bra sittställning du får med pinnarna.

Något som har gett mig ganska mycket är tröskelintervaller. Har kört en hel del 2*15min, 2*25min och har du redan distan

Nu sitter jag i komfort-position på racern, dvs rel upprätt. Ska ta med cykeln till vår cykelhandel i nästa vecka och be att de hjälper mig med tempopinnar, så jag kommer i rätt position i den ställningen.

Och ja, jag inser att jag nog måste ta tag i de

Har du koll på din kadens? För mig var kadensmätaren ett bra hjälpmedel att få till tramptekniken och att på sikt höja snittfarten. I triathlon kan det också vara bra att kunna köra på lätta växlar, för att ha krut kvar i benen till löpningen.

I början (

Ja, jag har kadensmätare och jag kör (tyvärr?) gärna på ganska låg kadens. Mina snabba rundor ligger jag typ 75-82 i medelkadens... Trampar iofs snabbare/lättare på platten, men tappar i kadens både uppför och utför. Har haft rena kadens-pass på trainern,

Kadens är individuellt, men i mina öron låter det som om du ligger lite lågt om du inte har riktigt starka ben.

Skulle vara intressant att få en "riktig" cyklists syn på saken 🙂

Du har fått alla råd redan. Bara att ta tag i dem, som att: Fixa en mer aerovänlig sittställning så du inte tar vind i onödan och får ett effektivare rundtramp. Men för att få en snabbare och starkare motor är det bara tröskelintervaller som gäller, 2-3*1

Det låter lite lågt. Samtidigt är kadens högst individuellt.
Framförallt får man nog se kadensen utifrån helheten - hur
snabb blir man totalt sett. Benen skall räcka till löpning efteråt också.
Därför skulle jag kasta både ett och två ögon på maxpuls och

Hej!
Dina mål att snitta + 32km/h är högst realistiska och kräver varken tempopinnar eller TT-cykel, endast träning 😉

Vill du satsa seriöst så är det första steget att göra en ordentlig bike fit om du inte redan gjort det. De kan då även testa dig på

12