Quote from Guest on 13 March 2010, 16:46Inspirerad efter att lyssnat på en tricoach Marc Evans där han bl.a. nämnde att ett vanligt problem hos äldre nybörjare (30-50år) var just att man höll en för låg kadens/takt inom alla disciplinerna. Tillhör själv denna grupp och idag på mitt långpass löp
Inspirerad efter att lyssnat på en tricoach Marc Evans där han bl.a. nämnde att ett vanligt problem hos äldre nybörjare (30-50år) var just att man höll en för låg kadens/takt inom alla disciplinerna. Tillhör själv denna grupp och idag på mitt långpass löp
Quote from Funbeat user on 13 March 2010, 16:56Är väl i samma åldersspann och har inga problem på hojen eller löpningen, men upplever att jag saggar på takten när jag simmar. Så jag fick ett tips på en slags "taktmätare"/metronom från Finis som jag använder på mina distanspass på simning och det tycke
Är väl i samma åldersspann och har inga problem på hojen eller löpningen, men upplever att jag saggar på takten när jag simmar. Så jag fick ett tips på en slags "taktmätare"/metronom från Finis som jag använder på mina distanspass på simning och det tycke
Quote from Funbeat user on 13 March 2010, 16:59Saggar?!!
http://www.slangopedia.se/ordlista/?ord=sagge
Saggar?!!
Quote from Funbeat user on 13 March 2010, 17:19Tack Sven hade tittat på just Finis men skönt att veta att den är bra innan man betalar 400kr. Fortfarande nyfiken om ngn har gjort framsteg på löpning med hjälp av en sådan. Verkar ju vara mer populär inom simningen.
Tack Sven hade tittat på just Finis men skönt att veta att den är bra innan man betalar 400kr. Fortfarande nyfiken om ngn har gjort framsteg på löpning med hjälp av en sådan. Verkar ju vara mer populär inom simningen.
Quote from Funbeat user on 13 March 2010, 18:51Funkar det inte med musik med ett visst bpm i lurarna istället...?
*edit: till löpning/cykling vill säga, i bassängen kanske man inte ska ha med mp3/telefon...
Funkar det inte med musik med ett visst bpm i lurarna istället...?
*edit: till löpning/cykling vill säga, i bassängen kanske man inte ska ha med mp3/telefon...
Quote from Håkan Öhling on 13 March 2010, 18:51När det gäller simning är det inte alls säkert att man ska försöka öka frekvensen. Här kan man lura sig rejält! Ett lugnare tag kan vara mer effektivt (läs det går snabbare) samtidigt som man får en mer harmonisk andning vilket gör att man orkar längre. V
När det gäller simning är det inte alls säkert att man ska försöka öka frekvensen. Här kan man lura sig rejält! Ett lugnare tag kan vara mer effektivt (läs det går snabbare) samtidigt som man får en mer harmonisk andning vilket gör att man orkar längre. V
Quote from Funbeat user on 13 March 2010, 19:26Öhh Manne, saggar=dialektalt ord för "sakta ner". Kommer förvisso från GBG-trakten ursprungligen men det var ju inte riktigt så jag menade..... (H)
Torbjörn, jag förstår vad du menar men jag har ett behov av både ett bättre drag i armtaget och en ökad fr
Öhh Manne, saggar=dialektalt ord för "sakta ner". Kommer förvisso från GBG-trakten ursprungligen men det var ju inte riktigt så jag menade..... (H)
Torbjörn, jag förstår vad du menar men jag har ett behov av både ett bättre drag i armtaget och en ökad fr
Quote from Funbeat user on 13 March 2010, 22:58Har nyligen jobbat med min frekvens v g löpning - mäter den en minut och försöker hålla koncentrationen på att öka den försiktigt. Har ökat från ca 78 till 82. Handlar för mig om att göra det vid ganska låg ansträngning (eftersom ökad frekvens innebär en
Har nyligen jobbat med min frekvens v g löpning - mäter den en minut och försöker hålla koncentrationen på att öka den försiktigt. Har ökat från ca 78 till 82. Handlar för mig om att göra det vid ganska låg ansträngning (eftersom ökad frekvens innebär en
Quote from Funbeat user on 14 March 2010, 00:53På simningsdelen har Torbjörn svarat redan och att öka kadensen på cykel känns för mig som lite vad man inriktar sig på?
Kör man t ex olympisk distans kan man många gånger tjäna på att ligga på en lägre kadens då man är ute efter att tjäna in tid och int
På simningsdelen har Torbjörn svarat redan och att öka kadensen på cykel känns för mig som lite vad man inriktar sig på?
Kör man t ex olympisk distans kan man många gånger tjäna på att ligga på en lägre kadens då man är ute efter att tjäna in tid och int
Quote from Funbeat user on 14 March 2010, 10:07Korta steg i löpningen minskar risken att du får kraft "emot" dig. Kort steg och hög frekvens ger för många en bättre fotisättning med mindre "stöt" upp i häl och ben. Men som sagt, det är väldigt individuellt och skall ffa kännas bra.
Min egen erfarenh
Korta steg i löpningen minskar risken att du får kraft "emot" dig. Kort steg och hög frekvens ger för många en bättre fotisättning med mindre "stöt" upp i häl och ben. Men som sagt, det är väldigt individuellt och skall ffa kännas bra.
Min egen erfarenh