Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelÄr detta en bra nybörjarcykel, ka …
You need to log in to create posts and topics.

12

Behöver lite hjälp från nån som är lite mer cykelkunnig än vad jag är....Detta står i annonsen och jag provcykla den idag, den kändes bra och rätt storlek. Den var i mkt bra skick, nästan inga repor och växlarna fungerade bra, vägde runt 11kilo (tror jag)

Om du ska cykla på landsväg är väl inte en MTB jag skulle välja i första hand.
Däremot om du även tänker cykla på grusvägar och kanske i skogen, passar den bättre.

Kolla också kedja och drev.
Ser dom rena ut eller är dom "geggiga".
Det senare är inget b

Är den så gammal så är frågan ifall du inte får byta drivlinan?
Kostnad minst en tusenlapp.

Antar att en MTB inte är den bästa att cykla landsväg med men jag har inte råd att köpa två cyklar och jag är nybörjare som vill motionsträna och prova på terräng. Den var ren och fin ut, drev och kedja var inte "geggiga" och såg ut att vara välskött, hon

Är däcken nya eller har den stått några år så är där en utgiftspost till?

Vet faktiskt inte, tänkte inte på att fråga hur gamla däcken är...Hur ofta byter man däck på en sån cykel? Hur vet man om drivlinan måste bytas? Märks kanske att jag är fullständigt nybörjare i detta med cyklar 😀

Fråga! Däcken får torrsprickor och drivlinan "hajfenor" på kuggarna.

Om däcken ser ut att ha torkat, fått sprickor eller är slita behövs de bytas!
Gummit håller väl en 3-4 år kanske?

Drivlina är lite lurigare, kolla om kugghjulen i kassetten bak eller klinrna fram ser ut som hajtänder snarare än fyrkanter.
BILD:http://www

Finns det bilder eller en länk till annons?

Jag tycker ändå du ska köpa en racer. Och jag tycker du ska hålla dig på vägarna 🙂

Tack tack för alla svar, nu vet jag lite mer vad jag ska kolla på, länken med videon var bra 🙂
Har nån nåt mer råd så tar jag tacksamt emot! 😀

12