Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Bild:http://intothewild.se/wp-content/uploads/2011/02/ooS_Header-600x377.png

Öster om staden är ett orienteringslopp med hjälp av GPS, som sträcker sig genom skogarna i Torup och Skabersjö öster om Malmö. Banan rör sig mellan ett antal kontroller, eller

Spännande, får man en karta med kontrollerna utritade?

Magnus: Du är så old school. 😉

Handsken är kastad Elin, handsken är kastad...

Nix. Ingen karta.

Du får koordinater till kontrollerna - dessa knappas in i din GPS som pekar dig i rätt riktning. Det bygger på att man INTE har en karta (inte heller i GPSen) utan bara får en riktning och får göra sina vägval efter denna.

Ah, jag förstår. Egen medhavd kart är då förbjuden?

Gäller att ha bra kartminne då, så man vet var de stora vägarna/stigarna går. 😉

Till Magnus försvar vill jag inflika att vi förra året, när detta lopp begav sig i annan terräng, fick vi en enkel karta att titta på. Eftersom min GPS (i telefonen) inte funkade hela rundan fick jag köra old school till viss del.

Fantastiskt kul förra

Jag tycker i alla fall att det låter jätteskoj, både med och utan (handritad) karta. (t+)

Vän av ordning måste påpeka att det är knappast orientering om man bara ska följa vad en apparat indikerar.

Apparaten visar en riktning - ett väderstreck. Du får själv orientera dig genom terrängen för att på bästa sätt hitta kontrollen. Jag kallar det GPS-orientering. Du får kalla det vad du vill. 😉

12