Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelÅteranvända kedjelås?
You need to log in to create posts and topics.

Hur är det nu, kan man återanvända kedjelås eller är det inte att rekommendera?

Jag har Shimano Ultegra-kedja med sån där nit (är väl egentligen inte ett kedjelås). Skulle behöva ta loss kedjan för att rengöra den. Kan jag sätta tillbaka den utan problem

En ny nit. Du kan köpa ett packet om 3 nitar för 95 kronor eller så. Om det gick, skulle jag istället använda SRAM:s länk eller KMC eller vad som helst än den dumma niten. Jag har hört att det går, men kan inte detaljerna.

Okej, tack för snabbt svar. Vill också minnas att jag läst tips här om SRAM:s och KMC:s kedjelås. Men varför är niten dum då? Är det bara Shimanos låsning som inte är återanvändbar?

Niten är inte direkt "dum". Det är bara besvärligt därför att du måste alltid ha en extra i reserv. Jag är så gammal att jag är van vid att kunna driva samma nit tillbaka på plats. Nu måste man ha ytterligare en grej på plats. Inte så farligt, men om man

Jag känner inte till om "niten" som nämns här, är en vanlig nit eller något typ av kedjelås.

Om det är en vanlig nit, som de övriga i kedjan, avråds bestämt i "ZINN & the art of road bike maintance" från att sätta tillbaka den. Det är stor risk för att d

Nu får inte alla kedjelås "återanvändas" men det står säkert på någons hemsida

jag pressar inte ut låsniten jag tar en vanlig nit och pressar ur och pressar tillbaka! jag har 10delat ultegra! funkar för mig! men se till att inte pressa ur niten helt igenom! och samma när man sätter tillbaka pressa inte för hårt då kan det bli svagt

Jag har kört 1000 mil på två olika kedjor, shimano 105 och KMC x10, med KMCs kedjelås utan något som helst problem. Tar bort och rengör kedjan med jämna mellanrum. Det känns också bra att ha ett extra lås med sig så man bara kan bryta kedjan och montera e