Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelÅterhämtning på cykeln
You need to log in to create posts and topics.

Läste i tidningen Kadens att Emma J cyklar som återhämtning mellan vissa av sina pass. Undrar därför hur det cyklandet ser ut....Kan man t ex en dag efter hård träning och mycket träningsvärk sätta sig på cykeln/trainern och veva runt utan motstånd och lå

Kör på betydligt högre kadens än 70 och endast ett par timmar.

Läste att man kallar det för att skölja ur musklerna. Men räknas detta som något man kan göra under en vilodag?

De flesta motionärer tränar inte så mycket så att det är där som timmarna bör läggas.
Det är alltid vettigare att köra lite aktiv vila än att ligga för ankare.

Snäll cykling är aldrig fel som aktiv vila...själv försöker jag variera träningsform....cyklar jag mycket vilar jag genom att simma eller dylikt!

Men visst chips å öl i soffan funkar de med!

eller varför inte mazariner, glass och pizza 😉

eller en semla. 🙂

Så var går gränsen mellan aktiv vila och träning egentligen? Är det pulsen som sätter gränsen eller något annat?

du ska inte få någon träningseffekt dvs du ska ligga under nivån för lägsta träningzonen

kan inte säga hur man ska göra eftersom det finns så många olika "skolor" hur man skall träna, men när jag har varit på cykelläger 1 vecka så brukar jag ta en "vilo" dag som består utav att cykla.
om en vanlig träningsdag är cykel 12-15mil i hårt tempo

Blöda igenom musklerna behöver man göra regelbundet. För att återhämta sig snabbare och transportera bort slagg i musklerna.

Återhämtningsträning reglerar man efter puls och känsla.