Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Inom löpning är rekommendationen att öka sträckan/mängden max 10% i veckan, gäller detsamma för cykel??

Det stämmer väl kanske, löpning har lite högre skaderisk men att skynda långsamt är aldrig fel. Tänk på att bara vrida på en "kran" i taget, ökar du längden på passet ska man inte samtidigt öka intensiteten eller antalet pass.

Värdet 10 % brukar rekommenderas av många.

Men om det passar en viss person kan man inte vet.

Om värdet är för högt, är risken att man efter en viss tid får ont.
Även ökad vilopulsen kan indikera överträning.

Det gäller att vara observant på sin kropp

Det beror nog rätt mycket på vad man har för träningsbakgrund. Jag gick från noll till 25-30 mil i veckan och körde det i 5 månader i sträck utan ett enda problem. Förutom ett par vurpor.

>"Det beror nog rätt mycket på vad man har för träningsbakgrund"

Håller med till 100 %!

Mitt tidigare inlägg är enligt försiktighetsprincipen. Dessutom är värdet 10 % inget jag själv har hittat på. Jag har dock följt det själv, och klarat mig bra.

Om m

Vem har fått för sig detta med 10%?
Efter ett uppehåll så går det snabbt att börja köra 40-50 mil i veckan om nu viljan finns för det.

10 % per vecka ska nog snarare ses som en rekommendation för någon som ligger nära sin maxkapacitet vad gäller träningsbelastning.

Dessutom är det här med vad 10 % syftar till inte helt solklart.

Det är möjligt att öka belastningen på kroppen och samt

Ang träningsbakgrund: Jag fick en inflammation, troligen pga för stor ökning. Eller vet inte om det berodde på det. Men började nästan direkt som nybörjare med 16 mil i veckan inkl två rätt hårda intervallpass. Har nu vilat och läkt och vill inte köra igå

Sanna - intervaller anser jag att man som nybörjare bör vänta en stund med.

Intervaller utsätter kroppen för hård påfrestning. Om du är nybörjare är risken stor att muskler, leder etc. inte riktigt pallar detta. Som nybörjare på cykel har man sannolikt o

Det är mycket lägre skaderisk med cykling jämfört med löpning så testa att köra lite längre pass, du kommer märka när du tröttnar... tänk bara på att få i dig tillräckligt med energi under cykelturen. Börja som Johan säger med lugnare distanspass och lägg

12