Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykel2 månders cykelträning
You need to log in to create posts and topics.

Min plan var från början att genomföra mina svenska klassiker med start med Vansbrosimmet i sommar, men tankarna har börjat gå mer och mer mot att Vätternrundan vore mer lämpligt att starta med.

Frågan är då - hur rimligt är det att genomföra loppet med

Är din målsättning att endast genomföra eller siktar du på någon speciell tid? Cyklar du själv eller kommer du cykla tillsammans med någon som kan hjälpa till att dra?

En tumregel som ofta nämns i sammanhanget är att man bör ha 100 mil i benen innan vätt

Instämmer ca 100 mil på en racer behövs i benen om inte resan runt Vättern ska bli alltför otrevlig. Men det finns ju även dom som cyklar på 20h+ med fika korg så ambitionsnivån avgör.

Cykelsäsongen börjar nu för de flesta och jag ser inga problem med om

Jag gjorde klassikern förra året och hade köpt min cykel hösten innan men bara cyklat några få gånger (på racer). Började i och för sig cykla i mitten av mars förra året men cyklade utan större problem 50 mil i april och nästan 60 mil i maj. Har turen att

Allt beror på målsättningen. Är Målstäättningen att ta sig runt för att klara av ESK så är svaret tveklöst ja det är fullt möjligt. Är målsättningen SUB 9, nej inte troligt.

100 mil är ett gott riktvärde och cyklar du varannan dag och då ca 2-3 mil på va

Tack för era svar!

Jag har köpt en startplats till VR så nu är det bara att börja trampa! Med tanke på att jag är nybörjare och har tänkt genomföra ESK så är målet, som flera av er varit inne på, att bara ta sig runt. Ev. tidsmål blir bara plus i kanten!

Lycka till!

Lite beroende på när du startar (hur lång tid du har på dig), men tar du det bara lugnt första halvan så är Vätternrundan och alla andra bitar i En svensk klassiker inga problem för någon frisk hyfsad tränad person. Allt handlar om tid på loppet och återh