Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykel23 mm vs 25 mm racerdäck?
You need to log in to create posts and topics.

Tjena
Jag har blivit med ny cykel i vår. På den nya cykeln (en s.k. komfort-racer av modell Specialized Roubaix) sitter 25 mm däck för att öka komforten. Det stämmer säkert, men jag har en viss känsla av att de rullar trögare än 23 mm däck också. Hur stor

Tyngre åkare brukar köra 25 mm och de är också bra för komfort på längre turer och lite sämre underlag.
Det skiljer inte mycket om ens något i rull. I det avseendet är det mera hur däcket är uppbyggt som har betydelse.

Det beror på vilket däckstryck du kör med.

Jag tror att många motionärer tror att ett smalare däck automatiskt ger lägre rullmotstånd.

Vid samma tryck så ger ett bredare däck LÄGRE rullmotstånd, om däcken för övrigt är lika uppbyggda. Dvs. att det bredare däcket exempelvis inte har ett grövre mö

Som David påpekar är däckstrycket avgörande för däckets rullegenskaper. Ett test jag läste visar på vikten att hålla nära maxtryck i däck med punkaförstärkning i slitbanan för att bibehålla lägsta rullmotstånd.
Om däcket sen håller 23 eller 25 mm har nog

Martin Halldén skrev:
> jag har en viss känsla av att de rullar trögare än 23 mm däck

Det är en känsla som många har, men den är tyvärr felaktig (åtminstone om du väger >60-65kg).

Precis som Markku S skriver så ger ett ngt bredare däck inte enbart en be

28 mm är en bra kompromiss för oss som föredrar komfort och tuffar fram på sporthybrid. Ryktesvis ska det även fungera på smågrusiga cykelbanor.

Jag tror inte att några (o)kunniga proffsstall kör med väldigt högt däcktryck på gatsten, pavé eller dåliga vägar.
Det gör nog inte ens (o)kunniga motionärer.

Hej Håkan, testet jag refererade till hittade jag i tidningen kadens nr 8 -2008. Dom som utförde testet var det finska däcklaboratoriet wheel energy.
Ett deltest var en jämförelse mellan två olika däck, ett med högre punkteringsskydd och rullmotstånd (con

Jäklars. Jag som hoppades på att den dåliga formen kunde förklaras med breda däck. Då måste det vara något annat fel på cykeln 😉
Jag kör för övrigt med ca 7 bars tryck och väger 73 kg.
Tack för era svar och engagemang.