Quote from Guest on 7 November 2010, 23:49ibland läser man att någon kört 4x4,förstår ju att det är intervaller,men hur?och hur mycket?
ibland läser man att någon kört 4x4,förstår ju att det är intervaller,men hur?och hur mycket?
Quote from Funbeat user on 7 November 2010, 23:59Det betyder (oftast, kanske har man nån sorts 4 hjulsdrivet..) att man kör 4 stycken intervaller på 4 minuter vardera. Det är väl intervall 1A det, och med rätta då den är mycket effektiv och lätt att genomföra.
Det betyder (oftast, kanske har man nån sorts 4 hjulsdrivet..) att man kör 4 stycken intervaller på 4 minuter vardera. Det är väl intervall 1A det, och med rätta då den är mycket effektiv och lätt att genomföra.
Quote from Funbeat user on 8 November 2010, 08:01tack för svar stefan,är det max på varje 4:a?och hur mycket vila mellan?
tack för svar stefan,är det max på varje 4:a?och hur mycket vila mellan?
Quote from Funbeat user on 8 November 2010, 08:28MAX orkar man inte köra i fyra minuter, men du bör ligga över din mjölksyratröskel (>102 % av din tröskelpuls.)
Känner du inte till din tröskelpuls kan man göra egna tester för att uppskatta den. Värm upp ordentligt, 20-30 minuter, och cykla därefter 30
MAX orkar man inte köra i fyra minuter, men du bör ligga över din mjölksyratröskel (>102 % av din tröskelpuls.)
Känner du inte till din tröskelpuls kan man göra egna tester för att uppskatta den. Värm upp ordentligt, 20-30 minuter, och cykla därefter 30
Quote from Funbeat user on 8 November 2010, 18:15Nicklas, du ska klara samma belastning 1a som sista intervallen, det kan kanske kännas lätt första fyra men som sagt ska man klara det den sista också.
Jag tycker att det är bra att trycka på så mycket det går på 4x4 och varva med längre intervaller på 8
Nicklas, du ska klara samma belastning 1a som sista intervallen, det kan kanske kännas lätt första fyra men som sagt ska man klara det den sista också.
Jag tycker att det är bra att trycka på så mycket det går på 4x4 och varva med längre intervaller på 8
Quote from Funbeat user on 8 November 2010, 18:58ok,gäller o känna sej för lite i början då
ok,gäller o känna sej för lite i början då
Quote from Funbeat user on 9 November 2010, 18:43vet att vi alla är oerhört olika men ändå lite nyfiken vilken w ni hamnar på när ni kör 4x4.i intervallen då:)
vet att vi alla är oerhört olika men ändå lite nyfiken vilken w ni hamnar på när ni kör 4x4.i intervallen då:)
Quote from Funbeat user on 9 November 2010, 23:06På min Tacx Fortius kör jag på 350-360W. Vet inte hur jämförbara olika Fortius är med varandra och framförallt tror jag inte att det är speciellt givande att jämföra wattal från olika trainermodeller.
På min Tacx Fortius kör jag på 350-360W. Vet inte hur jämförbara olika Fortius är med varandra och framförallt tror jag inte att det är speciellt givande att jämföra wattal från olika trainermodeller.
Quote from Funbeat user on 9 November 2010, 23:44Jag gjorde ett liknande test men då körde jag 8 minuter och sedan vilade fyra minuter och sedan 8 minuter igen. maxpuls och genomsnittseffekt skall då vara tröskelvärdena. har använt dessa som riktvärden när jag kör på gymmets cyklar och det funkar mycket
Jag gjorde ett liknande test men då körde jag 8 minuter och sedan vilade fyra minuter och sedan 8 minuter igen. maxpuls och genomsnittseffekt skall då vara tröskelvärdena. har använt dessa som riktvärden när jag kör på gymmets cyklar och det funkar mycket
Quote from Funbeat user on 10 November 2010, 08:28Det tar mellan 1-2 minuter att komma upp i puls. Pulsen stiger snabbt i början av intervallen. Därefter fortsätter pulsen att stiga men allt långsammare. Ska du använda puls är det bättre att titta på puls efter ca 90 sekunder samt puls vid intervallens s
Det tar mellan 1-2 minuter att komma upp i puls. Pulsen stiger snabbt i början av intervallen. Därefter fortsätter pulsen att stiga men allt långsammare. Ska du använda puls är det bättre att titta på puls efter ca 90 sekunder samt puls vid intervallens s