Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Har precis börjat testa min nya 620 som uppskattar VO2 max med förväntade tider på ett antal olika distanser. Det är ju såklart jättekul att den tror att jag är så ycket bättre än vad jag tror (40 min under PB på maran).

Ngn som har erfarenhet av vad som

Har du ställt in alla värden - vikt ålder och sånt rätt?

Har du använt klockan och sprungit lite olika typer av pass några veckor?

Sen är ju PB på maran väldigt beroende av distans-träning - och jag tror inte att algoritmerna i klockan är så väldigt avancerade att den tar hänsyn till om du har sprungit långt på bra tid (men det är bara en gissning)

Jag har inte sprungit supermycket så det är säkert en del av förklaringen. Jag är dessutom helt säker på att jag kan både förbättra mjölkyratolerans och uthållighet.

Gapet är bara så stort så jag undrar om det inte är något i själva algoritmen också.

Ja, för att vara ärlig så säger den att jag är lite bättre än jag har sprungit senaste tiden men det är inte så jättemycket. Den säger att min tävlingstid är på 5km är 22:40 men då jag "maxar" 5 km så har det den senaste tiden gått på 24:00 Men, det är in

VO2max är inte kanske så viktigt i en mara. Det handlar mest om ekonomi. Som Christer påpekar så krävs det massor distansträning för att närma sig sin potential på maran. Stämmer det bättre kortare distanser?

VO2 max är väl bra att den är hög, men för ett Marathon så är det fettförbränningströskeln som gäller. Ju högre i puls du har den desto snabbare tid på maran.

Jag trodde att den i viss mån hängde med VO2 max... Men det kanske är en optimistisk teori 😉

Efter några veckor med min 620 så har den nailat mitt rekord på 5km och 10 km (24:01 verkligt, klockan 23:45 samt 49:10, klockan 47:50). Den tycker min riktiga havlmara tid (1h59m) går att putsa till 1h44m, men där undrar jag... 🙂

Jag vill gärna plocka upp den här tråden igen eftersom jag blivit med 620 på gamla dagar. Har ett personligt rekord på maran strax under 3 timmar men det gjorde jag för 20 år sedan och har inte varit i närheten av det sedan dess. Det närmaste gjorde jag i

12