Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykel8 kassett till 10 kassett? Går de …
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej!
Har en Scott speedster 50 som jag trivs bra med, Skulle vilja ha lite fler växlar. Skulle det gå att byta till 10 kassett rakt av? med ny växelförare givetvis.

Med vänlig hälsning, Johan

Hej

Du behöver nog byta hela gruppen tror jag. Jag utgår ifrån att du har Shimano, typ Claris? Här kommer länk till ett compatibility chart: http://productinfo.shimano.com/download/pdf/com/1.0/en

Jag tittade bara lite snabbt. Men en ny kassett innebär n

Det funkar, men läs mer.
En 10-delad kassett är tom en aning smalare än en 8- (och 9-) delad.
Det medföljer en tunn bricka att sätta längst in.

Men det räcker inte med att du byter kassett och växelförare,
du behöver även ny kedja
och om bakväxeln är sli

Växelreglaget måste väl också bytas?

>(Jag TROR att det inte behövs ngn bricka med Tiagra-kassetten)

Behövs inte. 105, Ultegra och Dura-Ace behöver man brickan men inte till Tiagran.
Men det gör oxå att Tiagra 10-kassett inte passart på rena 10-delade nav utan fungera enbart på de som är ko

Markus F skrev:
> Växelreglaget måste väl också bytas?

Visst är det så, men jag TRODDE att när TS skrev "växelförare" menade han "växelreglage". För att "klicken" sitter i reglaget och inte i (bak-)växeln vet ju alla som har använt en cykel med "klickvä

Växelförare styr kedjan på kasetten, växelreglaget sitter på styret och bestämmer hur mycket växelföraren ska flytta sig.

Ergo, 8 växlade - växelreglaget flyttar sig 8 ggr. Det går altså INTE att använda samma växelreglage.

Alla är vi olika ... jag har gjort tvärtom på en av mina cyklar ... gått från 10 till 8. Jag upptäckte att när jag var ute på långturer, att jag många gånger höll på växla två gånger för att få rätt kadens och tryck (rätt = det jag kände för just då ... o

Stefan M skrev:
> Ergo, 8 växlade - växelreglaget flyttar sig 8 ggr.

Är du verkligen säker på det?

> Det går altså INTE att använda samma växelreglage.

+1
(Men det är väl ingen som har påstått ngt annat?)

Hur menar du då Daniel, skulle inte en 10-delad kassett räcka till eller för den delen 11-delat i spridning alltså? Det verkar konstigt.

Klart att det går att byta från 8-10delat för mig räckte det med nya reglage, kedja och kassett. Givetvis även vajer

12