Quote from Guest on 20 December 2009, 21:19Ni som sitter i aeroposition på cykeln vad har ni får åsikter/erfarenhet av höjdskillnad sadel/styre?Sitter ni maximalt aero eller sitter ni bekvämt och hur mycket "drop" är det?
Ni som sitter i aeroposition på cykeln vad har ni får åsikter/erfarenhet av höjdskillnad sadel/styre?Sitter ni maximalt aero eller sitter ni bekvämt och hur mycket "drop" är det?
Quote from Funbeat user on 20 December 2009, 21:29Hej Mikael, jag satt högt och bekvämt inledningsvis. Nu sitter jag betydligt lägre och lika bekvämt. Att börja högt, vänja kroppen och sakta sänka för att få lägre luftmotstånd funkade bra för mig. Vad vill du göra?
Hej Mikael, jag satt högt och bekvämt inledningsvis. Nu sitter jag betydligt lägre och lika bekvämt. Att börja högt, vänja kroppen och sakta sänka för att få lägre luftmotstånd funkade bra för mig. Vad vill du göra?
Quote from Funbeat user on 20 December 2009, 22:50Jag skulle vilja ha möjligheten att sitta maximalt aero på kortare pass men det är kanske inte realistiskt som nybörjare att börja träna i sådan extrem position!Vad kan bekvämt/nybörjare resp aero innebära i cm?
Jag skulle vilja ha möjligheten att sitta maximalt aero på kortare pass men det är kanske inte realistiskt som nybörjare att börja träna i sådan extrem position!Vad kan bekvämt/nybörjare resp aero innebära i cm?
Quote from Funbeat user on 21 December 2009, 09:04Jag har inte koll på några cm men prova dig fram, går det så går det! Det du vill undvika är att få några slitningsskador p g a onormal körställning. Var observant om du efter några pass tycker det är obekvämt, får ont, avsaknad av kraft osv. Är det så hö
Jag har inte koll på några cm men prova dig fram, går det så går det! Det du vill undvika är att få några slitningsskador p g a onormal körställning. Var observant om du efter några pass tycker det är obekvämt, får ont, avsaknad av kraft osv. Är det så hö
Quote from Anders Wallerstedt on 21 December 2009, 17:53Bra att ta hjälp av nån, eller en stor spegel, bredvid trainern. När våren kommer får man prova ute.
Några länkar, som kan ge lite hint om areodynamik
http://www.slowtwitch.com/mainheadings/techctr/bikefit.html
http://www.analyticcycling.com/
Bra att ta hjälp av nån, eller en stor spegel, bredvid trainern. När våren kommer får man prova ute.
Några länkar, som kan ge lite hint om areodynamik
http://www.slowtwitch.com/mainheadings/techctr/bikefit.html
http://www.analyticcycling.com/
Quote from Funbeat user on 23 December 2009, 11:28Att vara aero innebär inte nödvändigtvis att man ska ligga så djupt ner som möjligt. Det är snarare bättre att komma upp och få en bra vinkel på ryggen så den öppnar upp för bra höftvinkel ned mot pedalerna. Viktigt är dock att få in armbågarna nära kropp
Att vara aero innebär inte nödvändigtvis att man ska ligga så djupt ner som möjligt. Det är snarare bättre att komma upp och få en bra vinkel på ryggen så den öppnar upp för bra höftvinkel ned mot pedalerna. Viktigt är dock att få in armbågarna nära kropp
Quote from Funbeat user on 23 December 2009, 19:47Tack för tipsen!Det är som vanligt en hel vetenskap.Ska testa lite på en spinningcykel.Dave Scott pratar om ca 1-4 tum drop.
Tack för tipsen!Det är som vanligt en hel vetenskap.Ska testa lite på en spinningcykel.Dave Scott pratar om ca 1-4 tum drop.
Quote from Fredrik Närenfors on 23 December 2009, 22:38Blir nog svårt att testa på en spinningcykel. De brukar inte ens vara i närheten av en duglig geometri
Blir nog svårt att testa på en spinningcykel. De brukar inte ens vara i närheten av en duglig geometri
Quote from Lars Mörrby on 23 December 2009, 22:49Nej, spinnningcyklar är väl mest avsedda att stå och cykla på.
Du bör egentligen ha en tempocykel eller möjligen en landsvägscykel med framåtböjd sadelstolpe
och en temposadel (som inte är horisontell utan lutar framåt).Nackdelen med den senare är vä
Nej, spinnningcyklar är väl mest avsedda att stå och cykla på.
Du bör egentligen ha en tempocykel eller möjligen en landsvägscykel med framåtböjd sadelstolpe
och en temposadel (som inte är horisontell utan lutar framåt).
Nackdelen med den senare är vä
Quote from Fredrik Närenfors on 23 December 2009, 23:07Varför ska sadeln luta framåt ?
Jag fattar det som du menar luta nedåt i framkant
Varför ska sadeln luta framåt ?
Jag fattar det som du menar luta nedåt i framkant