Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag har aldrig träningssimmat tidigare, men ska nu simma 750 meter (25-meters bassäng) i en privat triathlontävling om två dagar (måndag 6 juli). Kan inte crawla, så det blir bröstsim. Är ingen vidare bröstimmare heller, så jag kommer sannolikt att tappa

Någon snabb tid kan du inte räkna med.

Viktigast är att du klarar sträckan med lite ansträngning, så att du inte är helt slut när övriga grenar börjar.

Den högsta farten har du vid frånskjutet från kaklet och att då är helt utsträckt, huvudet under vatt

Jag håller helt med föregående talare. Se till att göra av med så lite energi som möjligt. Oftast känner jag personligen att när jag verkligen försöker simma fort spänner jag mig och kämpar --> det går långsamt och jag blir tvärtrött. "Kämpa med vattnet i

Håller helt med, och se till att ha ett par riktiga simglasögon så att du kan doppa huvudet ordentligt och ändå se vart du simmar.

Ett litet råd: tänk inte att du ska lära dig simma 750 meter. Hitta en teknik där du kan mala på längd efter längd, sen kan du ta upp tempot på tävlingen!

(klarar man 500 m klarar man troligen 3 km också)

Tack för alla tips! Om två timmar bär det av, och det känns faktiskt mycket bättre med dessa råd i bakhuvudet.

Hur gick det då?:D

Jo, det gick.

Inte helt klockren i vändningar och glid, men emellanåt fick jag till det, och då kändes det riktigt bra. Det svåraste var nog att jag omedvetet stressade upp mig och tappade den lilla teknik jag har. Kom på mig själv att göra det flera gå

Tävlingen då? Hur gick det där? 😉

Om man simmar bröstsim andvänder man mycket benen vilket man behöver för cyckel och löpning så crawl är även där att föredra. Lär dig crawla till nästa gång så minska nog även stomheten i benen pga av simningen.
Vill också själv lära mig simma på riktigt