Quote from Guest on 18 August 2008, 17:35Jag är nybliven triathlet och jag försöker lära mig simma bättre/längre bröstsim.
En tanke som slog mig i går när jag simmade (distans) var att jag tog väldigt många simtag på en 50-meters-längd. Inget dyk eller frånspark vid kanten, endast rena simtag.
Jag är nybliven triathlet och jag försöker lära mig simma bättre/längre bröstsim.
En tanke som slog mig i går när jag simmade (distans) var att jag tog väldigt många simtag på en 50-meters-längd. Inget dyk eller frånspark vid kanten, endast rena simtag.
Quote from Funbeat user on 18 August 2008, 17:45Nu simmar jag normalt inte bröstsim. Men tränar yngre barn som gör...Så få som möjligt kan vara bra att träna på för att hitta trycket och utnyttja det. Du bör kunna simma en längd med endast ett fåtal simtag 4-5 st. Sen vad som är ultimat i rytm för olik
Nu simmar jag normalt inte bröstsim. Men tränar yngre barn som gör...Så få som möjligt kan vara bra att träna på för att hitta trycket och utnyttja det. Du bör kunna simma en längd med endast ett fåtal simtag 4-5 st. Sen vad som är ultimat i rytm för olik
Quote from Funbeat user on 19 August 2008, 11:02Jag har för mig att jag någon gång räknat till 20 tag per 25 meter, dvs 1,25 m/simtag.
Jag är definitivt ingen tränad simmare, men har ändå märkt att jag ofta simmar om andra i motionsbassängen som har betydligt högre frekvens. Min egen ovetenskapliga teo
Jag har för mig att jag någon gång räknat till 20 tag per 25 meter, dvs 1,25 m/simtag.
Jag är definitivt ingen tränad simmare, men har ändå märkt att jag ofta simmar om andra i motionsbassängen som har betydligt högre frekvens. Min egen ovetenskapliga teo
Quote from Funbeat user on 19 August 2008, 15:52Så som du säger Mica är tajmingen grejen! Armtaget lite före och sen bentaget och så glida i utsträckt läge!
Så som du säger Mica är tajmingen grejen! Armtaget lite före och sen bentaget och så glida i utsträckt läge!
Quote from Lisa Bringhed on 19 August 2008, 15:55En grej som man ser vissa missa är att benen ska ligga i samma "plan", typ fotsulorna ska mötas i slutet på bentaget. Känns rätt basic, men jag har sett... (H).
Hoppas det stämmer, för jag är nybörjarsimmare sedan 2004 🙂
En grej som man ser vissa missa är att benen ska ligga i samma "plan", typ fotsulorna ska mötas i slutet på bentaget. Känns rätt basic, men jag har sett... (H).
Hoppas det stämmer, för jag är nybörjarsimmare sedan 2004 🙂
Quote from Funbeat user on 19 August 2008, 17:47Brukar också räkna antalet armtag (måste ju ha något att tänka på...) och använder 10-12 tag per 25m. Har märkt att det är färre än många andra, men man förlorar ingen fart på att glida.
Brukar också räkna antalet armtag (måste ju ha något att tänka på...) och använder 10-12 tag per 25m. Har märkt att det är färre än många andra, men man förlorar ingen fart på att glida.
Quote from Funbeat user on 19 August 2008, 19:50Är ingen triatlet (än iaf...), men har ett simtips för att träna glidet på bröstsimmet:
Simma två bentag per armtag. Ligg kvar med armarna och händerna framsträckta och kroppen så smal som möjligt medan du gör ett extra bentag per armtag.
Är ingen triatlet (än iaf...), men har ett simtips för att träna glidet på bröstsimmet:
Simma två bentag per armtag. Ligg kvar med armarna och händerna framsträckta och kroppen så smal som möjligt medan du gör ett extra bentag per armtag.
Quote from Funbeat user on 19 August 2008, 20:57Tack för bra tips, jag testa dessa under min nästa simtur.
Eftersom jag inte har så många timmar i bassängen ännu så finns det lite teknik att träna på.Det borde gå att öka simlängden per simtag ett par decimeter...
Jag funderar på att köpa en våtdräkt
Tack för bra tips, jag testa dessa under min nästa simtur.
Eftersom jag inte har så många timmar i bassängen ännu så finns det lite teknik att träna på.
Det borde gå att öka simlängden per simtag ett par decimeter...
Jag funderar på att köpa en våtdräkt
Quote from Elias Engqvist on 20 August 2008, 22:39Hej, jag gjorde avsimmet idag med bröstsim i en 50m-bassäng och hade mellan 28 och 32 tag per längd! Det gäller att utnyttja farten lagom länge - tar man tagen för ofta så stoppar man lite av farten, för sällan så avstannar man ju förstås....
Hej, jag gjorde avsimmet idag med bröstsim i en 50m-bassäng och hade mellan 28 och 32 tag per längd! Det gäller att utnyttja farten lagom länge - tar man tagen för ofta så stoppar man lite av farten, för sällan så avstannar man ju förstås....
Quote from Funbeat user on 21 August 2008, 12:15För att kunna simma med få simtag är det viktigt att göra effektiva armtag och bentag.
Att tänka på vid armtagen är att man vinklar ner händerna, håller ihop fingrarna och verkligen trycker bak vattnet. Ganska små armtag också.
Bentagen ska vara liksidi
För att kunna simma med få simtag är det viktigt att göra effektiva armtag och bentag.
Att tänka på vid armtagen är att man vinklar ner händerna, håller ihop fingrarna och verkligen trycker bak vattnet. Ganska små armtag också.
Bentagen ska vara liksidi