Quote from Guest on 4 January 2009, 20:11Jag funderar på att delta i en IM triathlon i sommar (för första gången). Jag har aldrig cyklat förr men jag tränar idag löpning 5 dagar i veckan ca 5-8mil, programmet ser ut ungefär så här:
M Vila
T Intervall
O Lätt distans
T Tempo/snabbdistans
F Vila
Jag funderar på att delta i en IM triathlon i sommar (för första gången). Jag har aldrig cyklat förr men jag tränar idag löpning 5 dagar i veckan ca 5-8mil, programmet ser ut ungefär så här:
M Vila
T Intervall
O Lätt distans
T Tempo/snabbdistans
F Vila
Quote from Anders Wallerstedt on 4 January 2009, 20:21Byt ut långpasset mot cykel, spring sedan direkt efter cykelpasset, en tjugo minuter eller så. Detta gör att man lurar kroppen, att man sprungit ett långpass med.
Sk. crosstraining, är vanligt bland triathleter, för att få tiden att gå ihop och även för
Byt ut långpasset mot cykel, spring sedan direkt efter cykelpasset, en tjugo minuter eller så. Detta gör att man lurar kroppen, att man sprungit ett långpass med.
Sk. crosstraining, är vanligt bland triathleter, för att få tiden att gå ihop och även för
Quote from Funbeat user on 5 January 2009, 03:32För det första behöver du inte vara orolig för att tappa i löpkapacitet, det räcker med att behålla 3 löppass intervallpasset och långpasset och ett av de lätta distanspassen. Och när du blandar löp o cykel räcker det med en vilodag.Detta ger utrymme för
För det första behöver du inte vara orolig för att tappa i löpkapacitet, det räcker med att behålla 3 löppass intervallpasset och långpasset och ett av de lätta distanspassen. Och när du blandar löp o cykel räcker det med en vilodag.Detta ger utrymme för
Quote from Funbeat user on 5 January 2009, 13:32Att öva övergång mellan cykel löpning är inte dumt. Det är ett klassiskt nybörjarmisstag. Tar man ut sig för mycket på cykeln så springer man inte speciellt fort innan man har återhämtat sig.
Du vill upp till 30 km/h på cykel. Om du inte redan är så snab
Att öva övergång mellan cykel löpning är inte dumt. Det är ett klassiskt nybörjarmisstag. Tar man ut sig för mycket på cykeln så springer man inte speciellt fort innan man har återhämtat sig.
Du vill upp till 30 km/h på cykel. Om du inte redan är så snab
Quote from Funbeat user on 5 January 2009, 14:27Är ni smarta så kör ni först långpass på löpning och sedan cyklar ni efter det. Då får ni igång återhämtningen och genomblödning av musklerna med cyklingen.
Är ni smarta så kör ni först långpass på löpning och sedan cyklar ni efter det. Då får ni igång återhämtningen och genomblödning av musklerna med cyklingen.
Quote from Funbeat user on 7 January 2009, 18:30Beror lite på ambitionsnivån men jag skjuter från höften ett pass i veckan med intervaller på cykeln ex 4*4 min tröskelfart + snabbdistans löpning ovanpå ca 15-20 min, ett pass med intervaller löpning mindre än du gjort hittills, ett längre brickpass ski
Beror lite på ambitionsnivån men jag skjuter från höften ett pass i veckan med intervaller på cykeln ex 4*4 min tröskelfart + snabbdistans löpning ovanpå ca 15-20 min, ett pass med intervaller löpning mindre än du gjort hittills, ett längre brickpass ski
Quote from Funbeat user on 12 January 2009, 14:15Det jag tyckte var värst för kroppen var "kniven i ryggen"-känslan när man började springa efter nästan sex timmar i cykelsadeln. Den höll i sig i ca 2 mil och jag undrar hur man tränar bort nåt sånt. Nästa gång fundenrar jag på att stanna och sträcka på
Det jag tyckte var värst för kroppen var "kniven i ryggen"-känslan när man började springa efter nästan sex timmar i cykelsadeln. Den höll i sig i ca 2 mil och jag undrar hur man tränar bort nåt sånt. Nästa gång fundenrar jag på att stanna och sträcka på
Quote from Funbeat user on 12 January 2009, 23:05Jag råkade ut för det första tävlingen men sedan tänker jag alltid på att ta det lugnt sista biten med cykeln och då har jag aldrig råkat ut för det igen... nu har jag iofs aldrig tävlat på ironman distansen men ändå...
Jag råkade ut för det första tävlingen men sedan tänker jag alltid på att ta det lugnt sista biten med cykeln och då har jag aldrig råkat ut för det igen... nu har jag iofs aldrig tävlat på ironman distansen men ändå...
Quote from Funbeat user on 13 January 2009, 09:02På halv-IM kände jag inget i ryggen. OK, lite stelhet nån kilometer eller två, men ingen smärta. Jag har dålig rörlighet, kanske är det. Jag tog det lugnt sista två milen, spann på lätta växlar, reste mig i sadeln emellanåt och stretchade ut ryggen lite.
På halv-IM kände jag inget i ryggen. OK, lite stelhet nån kilometer eller två, men ingen smärta. Jag har dålig rörlighet, kanske är det. Jag tog det lugnt sista två milen, spann på lätta växlar, reste mig i sadeln emellanåt och stretchade ut ryggen lite.