Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelAtt välja rätt ramstorlek
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej! Ska införskaffa mig min första racer nu, men har lite problem med vilken ramstorlek jag bör välja. Självklart är det bästa att att även testa cykeln med även väldigt svårt att veta när kunskapen inte riktigt finns.
Jag är 180cm lång (tjej) och har en

Ta en kompis till hjälp och testa denna "fit calculator" på nätet (om du inte redan gjort det). Den är lite mer utförlig än de flesta ramguiderna på nätet:

http://www.competitivecyclist.com/Store/catalog/fitCalculatorBike.jsp

jag tror att den kommer vara för liten, med ditt mått kommer du att behöva en väldigt lång sadelstolpe, vilket i sin tur gör att du kommer sitta för högt gentemot styret (om du inte vill det). titta runt och testa olika ramar , en seriös cykelhandlare hjä

Jag är 175 cm och har korta ben. Ca 80 cm. Jag cyklar på 52-53 cm och skulle nog inte vilja ha mindre. Men å andra sidan om du har kort rygg och långa ben kanske en mindre cykel är att föredra. Ta med tumstock och mät cykeln själv. Få tillverkare har exak

Nina: Menar du "lång" eller "hög"? Cykelstorlekar anges oftast i höjd på sadelröret. Det rör som går från vevpartiet till sadelstolpen.

Jag menar "storlek" som cykeln saluförs som. Sadelhöjden är ganska irrelevant i sammanhanget. Särskilt på en slopad ram.
Det mått som är svårast att ändra är ju överrörets mått.

Vilket mått är relevant på en slopad ram?
Och vad blir kvar av cykeln?

Redigerat:
Behövs det en "smiley"?

Testade en Scott speedster 40 idag, storlek M (54), den kändes bra men tyckte att jag fick sträcka mig lite väl långt fram. Kändes jobbigt (som om det var det som var träningen), men kanske bara ovana? Nämnde det till han som jobbade men han insisterade a

be att han sätter på en kortare styrstam, (är han seriös byter han bara) , då får du en lite mer upprätt sittställning

Kolla denna, där pratar han om det där med att hon behöver sträcka sig..

12