Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelAvnött ventil
You need to log in to create posts and topics.

Går det att göra något åt att hålet i fälgen där ventilen kommer ut nöter av ventilen?

I lördags hade jag plötsligt punktering när jag skulle fara ut och cykla. Hittade inget hål, förrän jag såg att ventilen höll på att nötas av just där gummit är lite t

Fälgbandet ska skydda slängen o ventilen, kolla så att den är hel, kolla även så att det inte är skador på fälgen vid hålet. Sen kan hela slangen röra sig dvs det är ventilen som tar smällen när det vrider sig, har för mig att det finns nån lösning men ja

Ja, tubdäck!

Det är inte så att du använder ventilmutter och drar till den efter det att du pumpat däcken. I så fall kommer du sakta men säkert att dra ut slangen via ventilhålet tills den går sönder.

Dvs använd inte ventilmutter & om du använder en sådan efterdra d

Om du använder racerventil och hålet i fälgen är för bilventil/Dunlopventil (dvs för stort hål) kan du nog få skav på slangen, Välsorterade cykelhandlare har små plastpluppar man kan stoppa hålet i för att skydda slangen.

Det är nog rätt ventil. Antagligen hade slangen börjat komma ut ut hålet. Även om det aldrig har hänt tidigare.

Cykeln är ny och fälgbandet är helt, men runt hålet var det bara metall.

Jag klippte sönder den gamla slangen och satte en bit av den runt