Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelBakhjul på vift?
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag har en Cykelcity ram där jag upplever att mitt bakhjul rör sig relativt ramen.
Ny snabbkoppling har gjort det hela bättre men problemet kvarstår - märkte att hjulet låg mot bromsen i ett parti i dag, så jag lossade bromsen.
Vid kontroll efter dagens

En vettig cykelverkstad borde kunna centrera hjulet till dig om det inte är det.

Skulle kunna vara läge för att renovera baknavet också.

Har du kollat bromsen? den kan flytta sig med bromsbeläggen lateralt (i sidled) om du kommer åt den när du t.ex. parkerar mot en vägg...

Edit: om hjulen faktiskt flyttar sig mot ena eller andra kedjestaget kan problemet ligga i friktionen mellan snabbkop

Vad det än är som rör sig, hjul, nav eller broms så sker
det under körning - stå upp och trampa verkar öka risken.

Kan det vara veka hjul eller för löst spända ekrar, är du tung så funkar inte alla hjul lika bra..

Kan det vara en brusten bakaxel?

Nån bakaxel finns väl egentligen inte, då pratar vi om navet och den påskruvade frihjulsbodyn, då skulle hjulets laterala rörelse vara det minsta problemet...

Det beror på hur navet är uppbyggt. Jag har kört ganska långt med trasig bakaxel (minst fem mil), det var bara snabbkopplingen som höll ihop det hela.

Fast om bakaxeln är av borde det ha märkts vid bytet av snabbkoppling.

Peter: vad är det för hjul? Jag hade för länge sedan ett par 16 ekrade Shimano r 535 som var så sladdriga att dom tog i bromsarna när jag hävde mig över backkrön. En kompis tog över hjulen och spände upp ekrarna, då blev det snart sprickor i fälgen... Ski

12