Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelBra CC-ram med skivbromsfasten
You need to log in to create posts and topics.

Funderar pa en julklapp till mig sjalv - ar det ngn som har tips pa en bra, billig CC-ram med skivbromsfasten? Jag sag Salsa Las Cruces pa CycleComponents (grymt snygg!!!), men den ar i dyraste laget for lilla mig. Alternativt kanske det finns kolfibergaf

Jag antar att det är en CX-ram du är ute efter?
Varför vill du ha skivbromsar? Du får ju inte tävla med en sådan. Dessutom begränsar det urvalet rätt rejält...

Varför får man man inte tävla med skivbromsar på cx lopp? Är det bara där eller inom någon annan disciplin också?

Det bästa svar jag kan ge är att cykelcrossen har utvecklats ur landsvägscyklingen och har därför "ärvt" nästan alla regler från landsvägscyklingen.

Kan det vara ur ett skadeperspektiv? Dvs risken att skära sig på skivorna vid en vurpa eller klungkrasch??

Man får inte ha bromsar överhuvudtaget på bana! Oavsett disciplin.

Precis lika logiskt som att man bara får ha bokstyre på CX-tävlingar. Eller bara 26" hjul på MTB-tävlingar. Nä, jag ska inte tävla i CX, jag vill bara ha en säker pendlingsmaskin i alla väder. Och sen råkar pendlingsvägen likna en CX-bana 😉

I en klungkrach så tror jag inte man behöver oroa sig över skivorna utan de lär nog göra rätt ont ändå!

Att man bara får ha bockstyre i CX är logiskt. Förutom arvet så finns det helt klart klungrelaterade aspekter. Ett smalare och mindre utstickande styre är en klar fördel, bl.a. ur skaderisksynpunkt.

Något som inte ska glömmas bort är att CX har funnits i