Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelBygellås
You need to log in to create posts and topics.

Hej, jag har precis köpt en ny hybrid och vill helst inte att den ska bli stulen. Ska därför köpa ett bygellås till den och undrar om ni har lite tips på bra lås och hur mycket pengar man behöver lägga ned på ett sådant. Vill också se att man kan fästa de

Hej

Jag kör med detta:
http://biltema.se/Fritid/Cyklar/Tillbehor/Cykellas/
(artikelnummer 27-816)

Godkänt cykellås som kan vikas ihop till hanterligt format. Hållare till ramen medföljer. 189 kr. Rekommenderas.

Skyddar detta lås lika bra mot stöld som ett kraftigt bygellås?

Kanske finns det starkare bygellås. Men det här låset är ändå så pass starkt att det krävs bra verktyg för att få upp det. Så är det ju även med "starkare" bygellås. Alla går att forcera, bara man vill.

Skulle tippa på att detta bygellås stoppar lika mån

Kolla med ditt försäkringsbolag vilka lås de godkänner och i vilka kombinationer. Själv måste jag ha två bygel lås eller ett och ett fast monterat.

Precis som Håkan säger så skiljer detta sig från försäkringsbolag till försäkringsbolag. Fråga dem även vilken klass av lås de kräver.

Om du bara vill ha värsta låset så gå in till en seriös cykelhandlare och fråga vilket lås de har i högsta klassen.

Me

Vill du ha ett seriöst lås är det Abus av hög säkerhetsklass du ska ha. Själv har jag haft ett Abus Steel-o-flex på min Crescent Street i flera år, men är det ett bygellås du vill ha så rekommenderar jag detta:
http://www.abus.de/us/main.asp?ScreenLang=us

"Om du bor i en region där cykelstölder är ett stort problem vill jag nog påstå att ett sådant skyddar bättre än ett billigt lås från Biltema."

Just det lås jag refade till är godkänt av Sveriges Brand- och Säkerhetscertifiering AB (SBSC), det uppfyller

@Adrian: Jag har också ABUS och giller dem, men man blir lite deppig när man ser detta:

Ser i och för sig ut att vara en äldre modell, och inte värsta modellen.

Jag har själv ett ABUS Granit Steel-O-Flex 1000

En domkraft eller kylspray fixar alla lås.