Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelBygga egen tempo från delar av ra …
You need to log in to create posts and topics.

Jag har en racer, men känner mer och mer att jag vill nog egentligen ha en tempo-cykel (för att användas i triathlon) och jag vill inte bara ha ett styre utan en riktig tempo-cykel.

Jag är inte så haj på hur man bygger en cykel, men den informationen kan

Hej,

Ja, det går utmärkt att återanvända delar från racern - hjul, bromsar, fram/bakväxel, vevparti, styrtapp (om längden passar), sadel (om du trivs med den i tempoställning.

Du kommer behöva skaffa nya växelreglage och bromsgrepp, men dessa är kompat

Nja det är nog inte så smart, du får massor med delar kvar som du inte kan använda (styre, styrstam sadelstolpe, hjul, broms/växelreglage, vajrar) du får annars är en ganska otempo cykel.. Behåll eller sälj din cykel och köp en ordentlig tempocykel, bäst

Enligt Aftonpesten så har Cancellara en motor inbyggd i sin cykel.

Men kan jag inte använda de hjul jag har nu?

Sen när pengarna finns kan man köpa ett smaskigt disk-hjul?
Eller är det inte samma tum-storlek?

/ Marcus

24" bak kan se roligt ut.

Klart du kan använda de hjul du har. Det är inte ofta man ser någon som är ute och tränar på diskhjul...

Men i grova drag är jag enig med andra inlägg - det är sannolikt en bättre affär att bara köpa en färdig tempohoj. Såvida man inte lyckas göra ett ri

Har du en schysst grupp på din linjehoj så skulle jag flytta med den. Då kan du köpa en enklare grupp, kanske begagnad när det dyker upp och bygga ihop linhehojen igen. Då har du en träningshoj om du känner för att köra i klunga. Eller så kan du sälja av

Du lär nog vilja ha en linjecykel efter ett par timmar på en tempohoj.

Han ska ju inte ha en tempocykel, men en triathloncykel - de är ju till för att köra 18 mil på! 😉

(Jag kan inte hjälpa att UCI tvingar cyklister att ha sadeln så långt bak att det inte går att sitta ordentligt)