Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelByta body
You need to log in to create posts and topics.

Har ett par Mavic Cosmic carbone från 2011 med campa 10 delad body, funkar det att byta body till shimano 11-delat?

Ja, det är enkelt. Bara köpa en ny och ta bort den gamla. Googlar du på det hittar du säkert en uppsjö av instruktionsfilmer.

Jag har för mig att de flesta Mavic boddy från 2009 är 11-kompatibla fast de inte var specade så då.
Om du har en extra distans på 1,75 mm för att klara 8-10 så är den 11 kompatibel. Mina gamla Mavic Ksyrium Elite från 2008 är 11-kompatibel.

Edit

Shiman

Menar du att det går att sätta på en 11-delad Shimano-kassett på en Campagnolo-body? Splines på bodyn för Shimano och Campagnolo brukar vara helt olika.

Jag TROR att Linnex har blandat ihop en del, dvs det Mats är undrande till stämmer:
En 11-delad campabody är inte likadan som en 11-delad Shimano/SRAM.

Men ett hjul med 11-delad campakassett skall funka på en cykel med i övrigt 11-delat Shimano/SRAM och

Stod inför en liknande problematik för ett par månader sedan. Efter Googlat runt lite för att bekräfta vad någon sagt till mig hittade jag denna artikel http://velonews.competitor.com/2013/09/bikes-and-tech/drivetrain-compatibility-hidden-in-plain-sight_3

Ref till Håkans kommentar.

Som Shimanocyklist svarade jag först utan att reflektera att frågan gällde Campa.
Gjorde då en edit att det skall fungera med 11 delat Shimano på Campa. Blev lite ihopblandat.

Frasar ut tråden i kanten lite:

Varför är Campas kassetter dyrare än motsvarande Shimano?
Jag jämförde Ultegra och Chorus 11-25.
50 vs 125 €

Försäljningspris har inget (eller åtminstone väldigt lite) med vare sig kvalité eller tillverkningskostnad att göra.
Om tillverkaren kan sälja en vara för ett (onödigt) högt pris finns det ju ingen anledning för dem att sänka priset.
Däremot finns det mkt