Quote from Guest on 9 June 2011, 09:50Häromdagen skulle jag byta däck på min cykel inför vättern. Det givk väl sådär. Jag tyckte att jag visste hur jag skulle göra, men däcken (GP 4000s) var så svåra att kränga på fälgen att jag lyckades punktera två slangar innan jag var klar. Detta vill jag
Häromdagen skulle jag byta däck på min cykel inför vättern. Det givk väl sådär. Jag tyckte att jag visste hur jag skulle göra, men däcken (GP 4000s) var så svåra att kränga på fälgen att jag lyckades punktera två slangar innan jag var klar. Detta vill jag
Quote from Rasmus Olsson on 9 June 2011, 10:00Låter egendomligt att du lyckas punktera två slangar med GP400S. De är ju vikbara, och jag behöver inga däckjärn för att varken ta av dom eller sätta på dom. Räcker med ett krokigt pekfinger för att få av, och två tummar att få på.
Ska du använda däckjär
Låter egendomligt att du lyckas punktera två slangar med GP400S. De är ju vikbara, och jag behöver inga däckjärn för att varken ta av dom eller sätta på dom. Räcker med ett krokigt pekfinger för att få av, och två tummar att få på.
Ska du använda däckjär
Quote from Funbeat user on 9 June 2011, 10:04För att minska motståndet när man kränger kanttråden över fälgen behöver man ofta se till att kanttråden på motsatta sidan av däcket ligger mitt i fälgen. Fälgen har mindre diameter i mitten och ligger kanttråden där blir det lite extra över på andra sida
För att minska motståndet när man kränger kanttråden över fälgen behöver man ofta se till att kanttråden på motsatta sidan av däcket ligger mitt i fälgen. Fälgen har mindre diameter i mitten och ligger kanttråden där blir det lite extra över på andra sida
Quote from Rasmus Olsson on 9 June 2011, 10:06Tack Raymond. Jag tänkte skriva om det där, men lyckades inte få till en bra begriplig formulering. Det gjorde du!
Tack Raymond. Jag tänkte skriva om det där, men lyckades inte få till en bra begriplig formulering. Det gjorde du!
Quote from Funbeat user on 9 June 2011, 10:13Og man tar bare dekket av på den ene siden, så man får trukket punka-slangen ut. Ny slange= omvent prosedyre.
Husk og bruke 3 stk. dekkjern, som låses i ekerne. 🙂
Og man tar bare dekket av på den ene siden, så man får trukket punka-slangen ut. Ny slange= omvent prosedyre.
Husk og bruke 3 stk. dekkjern, som låses i ekerne. 🙂
Quote from Funbeat user on 9 June 2011, 10:44Tycker mig ha märkt att vissa fälgar resp vissa däck är lite lite olika svåra, t ex kändes Michelin Prorace 3 lite lättare att få på än Conti GP4000. Ni som har bred erfarenhet kanske kan kommentera?
(Lite lite tvål på fälgkanten kan göra däcket lättare
Tycker mig ha märkt att vissa fälgar resp vissa däck är lite lite olika svåra, t ex kändes Michelin Prorace 3 lite lättare att få på än Conti GP4000. Ni som har bred erfarenhet kanske kan kommentera?
(Lite lite tvål på fälgkanten kan göra däcket lättare
Quote from Funbeat user on 9 June 2011, 10:47Det er felgene.
Det er felgene.
Quote from Funbeat user on 9 June 2011, 11:42Tack för alla tips och glada tillrop!
Det var ungefär så jag gjorde. La på däcket på ena sidan (även det inte helt lätt), pumpade upp slangen lite grann, satte i ventilen och petade in slangen i däcket, men att sedan få på däcket utan däckjärn var stört
Tack för alla tips och glada tillrop!
Det var ungefär så jag gjorde. La på däcket på ena sidan (även det inte helt lätt), pumpade upp slangen lite grann, satte i ventilen och petade in slangen i däcket, men att sedan få på däcket utan däckjärn var stört
Quote from Funbeat user on 9 June 2011, 11:50Precis efter att jag bytt slang brukar jag pumpa upp däcket lite över en bar innan jag sätter på det. Känn över så att slangen inte är ojämn eller hamnat i kläm någonstans innan man pumpar upp fullt.
Har räddat åtminstone två slangar på det viset.
Precis efter att jag bytt slang brukar jag pumpa upp däcket lite över en bar innan jag sätter på det. Känn över så att slangen inte är ojämn eller hamnat i kläm någonstans innan man pumpar upp fullt.
Har räddat åtminstone två slangar på det viset.
Quote from Funbeat user on 9 June 2011, 12:13Precis, lite luft i slangen när man kränger på däcket brukar göra susen. Det ska inte vara mycket, då blir det svårt att få på däcket, bara så mycket att det får rätt form.
Sist slarvade jag med det och klämde naturligtvis slangen... Ser slangen ok ut o
Precis, lite luft i slangen när man kränger på däcket brukar göra susen. Det ska inte vara mycket, då blir det svårt att få på däcket, bara så mycket att det får rätt form.
Sist slarvade jag med det och klämde naturligtvis slangen... Ser slangen ok ut o