Quote from Guest on 15 May 2010, 12:04Hallå!
Jag har Sram Force, och fram har jag 34/50 och bak 11/26. Nu funderar jag på att byta till 39/53 fram. Är det bara att köpa nya drev (plus kedja) eller behöver man byta vevarmen och allt därtill?
Likaså undrar jag om hur mycket man tjänar på att
Hallå!
Jag har Sram Force, och fram har jag 34/50 och bak 11/26. Nu funderar jag på att byta till 39/53 fram. Är det bara att köpa nya drev (plus kedja) eller behöver man byta vevarmen och allt därtill?
Likaså undrar jag om hur mycket man tjänar på att
Quote from Berit Bengtson on 15 May 2010, 12:14Om inte50/11 räcker till tror jag att du i 1a hand behöver träna upp din kadens.
Med högre kadens kommer du inte enbart att cykla fortare utan att köpa nya prylar, du kommer även att spara knäna.
(Det finns en anledning till att ungdomsklasserna har utväx
Om inte50/11 räcker till tror jag att du i 1a hand behöver träna upp din kadens.
Med högre kadens kommer du inte enbart att cykla fortare utan att köpa nya prylar, du kommer även att spara knäna.
(Det finns en anledning till att ungdomsklasserna har utväx
Quote from Funbeat user on 15 May 2010, 12:40Måste fråga: Vad kör du för medelkadens?
50/11 är en rätt tung utväxling (1:4,55) som torde räcka för de flesta högre farter om man har hygglig kadens (dvs kan köra 85-105 pm utan bekymmer).
53/11 ger 1:4,82. Det är rätt vanligt med 12-23 eller 12-26 på
Måste fråga: Vad kör du för medelkadens?
50/11 är en rätt tung utväxling (1:4,55) som torde räcka för de flesta högre farter om man har hygglig kadens (dvs kan köra 85-105 pm utan bekymmer).
53/11 ger 1:4,82. Det är rätt vanligt med 12-23 eller 12-26 på
Quote from Funbeat user on 15 May 2010, 12:57Nackdelen med att ligga mycket runt 50/11 är ju att kedjan går ganska snett. Då är det ju trevligare att ligga på ett större drev bak (lägre växel) för att få en rakare kedjesträckning.
Jag har samma bekymmer men har svårt att hitta bra framdrev med 110 b
Nackdelen med att ligga mycket runt 50/11 är ju att kedjan går ganska snett. Då är det ju trevligare att ligga på ett större drev bak (lägre växel) för att få en rakare kedjesträckning.
Jag har samma bekymmer men har svårt att hitta bra framdrev med 110 b
Quote from Funbeat user on 15 May 2010, 13:07Tack för svaren, då vet jag att det går att byta, bara jag hittar rätt saker. Blir till att knata till cykelhandlaren en dag när pengarna tillåter. Hade jag haft möjlighet (och förstånd nog :-)) hade jag bytt redan vid köpet. Nu var det ett ex de hade i b
Tack för svaren, då vet jag att det går att byta, bara jag hittar rätt saker. Blir till att knata till cykelhandlaren en dag när pengarna tillåter. Hade jag haft möjlighet (och förstånd nog :-)) hade jag bytt redan vid köpet. Nu var det ett ex de hade i b