Quote from Guest on 10 August 2011, 09:49Kom över en stålräcer i fint skick som jag tänkte använda som pendlarmaskin. Enda felet var att en av bromshandtaget var sprucket och behöver bytas.
Därför undrar jag om det lätt går att konvertera ramväxelreglagen till modernare STI-reglage. Det sitter
Kom över en stålräcer i fint skick som jag tänkte använda som pendlarmaskin. Enda felet var att en av bromshandtaget var sprucket och behöver bytas.
Därför undrar jag om det lätt går att konvertera ramväxelreglagen till modernare STI-reglage. Det sitter
Quote from Funbeat user on 10 August 2011, 09:59På min lite mer klassiska cykel sitter det ett stopp för höjet ifrån reglaget precis där ramväxelreglagen sitter på en äldre cykel. Jag har sett att de går att köpa löst, men kommer inte ihåg vad delen heter på rak arm. Det borde kunna gå bra att byta reg
På min lite mer klassiska cykel sitter det ett stopp för höjet ifrån reglaget precis där ramväxelreglagen sitter på en äldre cykel. Jag har sett att de går att köpa löst, men kommer inte ihåg vad delen heter på rak arm. Det borde kunna gå bra att byta reg
Quote from Funbeat user on 10 August 2011, 10:07Behåll den i original. Så knepigt är det inte med ramväxlar, tvärtom har de sin charm.
Behåll den i original. Så knepigt är det inte med ramväxlar, tvärtom har de sin charm.
Quote from Mikaela Lexén on 10 August 2011, 10:33Lätt? det är en definitionsfråga 😉
Det går bra att byta ut ramreglagen, men du får byta ut en hel del mer än bara reglagen.På ramen, där reglagen sitter sätter du sådana här:
http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?avd=2&extra=&Ref=897&
Lätt? det är en definitionsfråga 😉
Det går bra att byta ut ramreglagen, men du får byta ut en hel del mer än bara reglagen.
På ramen, där reglagen sitter sätter du sådana här:
http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?avd=2&extra=&Ref=897&
Quote from Funbeat user on 10 August 2011, 18:18För några år sedan funderade jag göra samma sak, men det blev inte av.
Det blir för dyrt. I varje fall om jag hade köpt alla delar nya.
Man behöver också ha kunskaper hur man gör och ha de verktyg som krävs.
För några år sedan funderade jag göra samma sak, men det blev inte av.
Det blir för dyrt. I varje fall om jag hade köpt alla delar nya.
Man behöver också ha kunskaper hur man gör och ha de verktyg som krävs.
Quote from Funbeat user on 10 August 2011, 19:41Ja, sorry, det borde jag förstås ha skrivit också, men jag tog det för givet. Det går att konvertera, men det kräver att man byter ut i stort sett hela gruppen. Indexreglagen måste matcha kransar och växelarmar.
Anledningen att jag har övervägt det är at
Ja, sorry, det borde jag förstås ha skrivit också, men jag tog det för givet. Det går att konvertera, men det kräver att man byter ut i stort sett hela gruppen. Indexreglagen måste matcha kransar och växelarmar.
Anledningen att jag har övervägt det är at
Quote from Funbeat user on 10 August 2011, 23:33Jag hade väl på känn att det var både dyrt och krångligt och jag tackar för svaren.
Men om jag omformulerar min fråga något; för i grunden måste jag byta ett bromshandtag och jag ville då få ett skönare handtag att hålla i, precis såsom ett SDI-handtag (
Jag hade väl på känn att det var både dyrt och krångligt och jag tackar för svaren.
Men om jag omformulerar min fråga något; för i grunden måste jag byta ett bromshandtag och jag ville då få ett skönare handtag att hålla i, precis såsom ett SDI-handtag (
Quote from Funbeat user on 11 August 2011, 00:13Jag tror att denna länk svara på min egen fråga. 400:- känns som en mer överkomlig summa i sammanhanget.
http://www.cyclecomponents.com/2/sv/artiklar/racer_cross/komponenter-3/bromsreglage/cane-creek-scr-5-bromsreglage.html
/B
Jag tror att denna länk svara på min egen fråga. 400:- känns som en mer överkomlig summa i sammanhanget.
/B
Quote from Funbeat user on 11 August 2011, 12:50Förutsatt att den har vinklingen som moderna reglage och inte utformad som den du ska ersätta.
Då hamnar den långt ner om du ska nå och bromsa endå!
Edit: Har nog förvisso inte full koll på styrenas böjar mot då och nu, bortsätt att det finns en uppsjö
Förutsatt att den har vinklingen som moderna reglage och inte utformad som den du ska ersätta.
Då hamnar den långt ner om du ska nå och bromsa endå!
Edit: Har nog förvisso inte full koll på styrenas böjar mot då och nu, bortsätt att det finns en uppsjö