Quote from Guest on 18 March 2012, 10:47Hej!
Jag har kört med Tiagra reglage under 1,5 säsong och det har funkat ganska bra.
Nu när våren kommer vill jag gärna byta upp mig till något lite bättre (läs snyggare (H) ) och lite bekvämare. Helst skulle jag vilja ha dolda vajrar.
Jag har 105 9-dela
Hej!
Jag har kört med Tiagra reglage under 1,5 säsong och det har funkat ganska bra.
Nu när våren kommer vill jag gärna byta upp mig till något lite bättre (läs snyggare (H) ) och lite bekvämare. Helst skulle jag vilja ha dolda vajrar.
Jag har 105 9-dela
Quote from Berit Bengtson on 18 March 2012, 10:57Alla Shimanos växelreglage med dolda vajar är för 10-delat.
Den stora skillnaden mellan Ultegra (ST-6700) och 105 (ST-5700)
är att själva reglagen hos Ultegra är i kolfiber, funktionen är likadan.
http://cycle.shimano-eu.com/publish/content/global_cycle/e
Alla Shimanos växelreglage med dolda vajar är för 10-delat.
Den stora skillnaden mellan Ultegra (ST-6700) och 105 (ST-5700)
är att själva reglagen hos Ultegra är i kolfiber, funktionen är likadan.
http://cycle.shimano-eu.com/publish/content/global_cycle/e
Quote from Funbeat user on 18 March 2012, 11:15Bara till 10-delat? Stämmer det verkligen?
http://www.cyclecomponents.com/2/sv/artiklar/racer_cross/komponenter-3/vaxel-_bromsreglage-2//shimano-ultegra-st6510-sti-reglage-hoger-9-d.html
Har du svar på övriga frågor också så är jag tacksam!
/Mats
Bara till 10-delat? Stämmer det verkligen?
Har du svar på övriga frågor också så är jag tacksam!
/Mats
Quote from Funbeat user on 18 March 2012, 11:19Ok, inser nu att den kanske inte har dolda vajrar... 🙁
Svårt när man inte ser från den sidan.Byta kassett också, nja... Min är relativt ny så det känns lite tungt.
/Mats
Ok, inser nu att den kanske inte har dolda vajrar... 🙁
Svårt när man inte ser från den sidan.
Byta kassett också, nja... Min är relativt ny så det känns lite tungt.
/Mats
Quote from Funbeat user on 18 March 2012, 22:47Mats, den du länkade till har utanpåliggande vajer. Ska du byta till 10-delat behöver du ny bakväxel också.
Mats, den du länkade till har utanpåliggande vajer. Ska du byta till 10-delat behöver du ny bakväxel också.
Quote from Funbeat user on 19 March 2012, 07:13Ja, jag insåg det efter att ha googlat runt lite till.
Byta bakväxel också? Förrutom kassett och kedja?
Jag tror att jag får lägga ner det här. Bättre att lägga pengar på en ny hoj framöver istället.
Jag är tacksam för svaren. Det är ju perfekt för en
Ja, jag insåg det efter att ha googlat runt lite till.
Byta bakväxel också? Förrutom kassett och kedja?
Jag tror att jag får lägga ner det här. Bättre att lägga pengar på en ny hoj framöver istället.
Jag är tacksam för svaren. Det är ju perfekt för en
Quote from Funbeat user on 19 March 2012, 08:41Även om alla säger att det inte går
så hade jag i 2 års tid ett 105 reglage för 10-delat och en 9-delad kassett.
Det gick alldeles utmärkt även om jag fick ett såattsäga "blint" ändläge.
Även om alla säger att det inte går
så hade jag i 2 års tid ett 105 reglage för 10-delat och en 9-delad kassett.
Det gick alldeles utmärkt även om jag fick ett såattsäga "blint" ändläge.
Quote from Funbeat user on 5 May 2012, 22:34Är det verkligen olika 105 bakväxlar för 9-delat och 10-delat? Senast jag tittade så är det samma för båda, gäller även Ultegra 6700 bakväxel (vilken jag har numera till mitt 9 delade system). Bara ändlägena som behöver justeras för kassetten. Reglaget dä
Är det verkligen olika 105 bakväxlar för 9-delat och 10-delat? Senast jag tittade så är det samma för båda, gäller även Ultegra 6700 bakväxel (vilken jag har numera till mitt 9 delade system). Bara ändlägena som behöver justeras för kassetten. Reglaget dä
Quote from Funbeat user on 6 May 2012, 17:39Bakväxel spelar mindre roll, det är kassetten och reglaget som måste vara lika.
Bakväxel spelar mindre roll, det är kassetten och reglaget som måste vara lika.
Quote from Funbeat user on 6 May 2012, 19:08Ok Stefan. Du skrev ju:
"Mats, den du länkade till har utanpåliggande vajer. Ska du byta till 10-delat behöver du ny bakväxel också. "
Så det är lätt att tolka det som att du menar att han behöver en ny (speciellt 10d) bakväxel. Men fine, vi är överens
Ok Stefan. Du skrev ju:
"Mats, den du länkade till har utanpåliggande vajer. Ska du byta till 10-delat behöver du ny bakväxel också. "
Så det är lätt att tolka det som att du menar att han behöver en ny (speciellt 10d) bakväxel. Men fine, vi är överens