Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelCitrusavfettning till kedjetvätt …
You need to log in to create posts and topics.

12

Har kört med shimanos citrusavfettning till kejdetvätten. Har även använt motorex citrusavfettning på spray för kassetten. Gillar båda. Dock något dyra.

Har någon nåt tips på en annan bra citrusavfettning man kan ha i kedjetvätten?

Du kan ju göra din egen med citronsyra från affären, tror Ö&B har storpack billigt...

Funkar det bra (har du provat)? Använder man det rakt av eller blandar på något speciellt sätt?

Jag använder citronsyra för att göra rent vattentanken i båten. Viss effekt har det nog även på en cykelkedja även om annat säkert är betydligt bättre.

Ingen citronsyra alls i avfettning utan det är citrusoljor som används.

OKQ8 Naturavfettning fungerar bra men är kanske inte citrusbaserat.
Produktblad med lite fakta finns hos OKQ8.

Funkar även bra till hushållsbruk, löser fett bättre än diskmedel
(s

Jag har inte riktigt koll på vad de utmärkande egenskaperna är för just citrusavfettning, men själv kör jag med en köksavfettningsspray som heter Yes Power Spray, och den är jag mycket nöjd med.
Den (tillsammans med en nagelborste) fungerar även utmärkt

Jesper, förut använde jag också Yes Power Spray och rekommenderade för alla. För jag hade fått tipset av Cykelcitys mekaniker. Men det visade sig att CC-laget hade ovanligt många kedjebrott och Shimano hävdade att det var sprayens fel. Om det verkligen fö

Jag har inte använt citronsyra till cykeln själv, bara något jag hört ryktas om.
Min sambo kör det i vatten- och kaffekokare men då är det frågan om avkalkning. Och själv har jag använt det för att rengöra smycken...

Hvordan skulle Yes Power knekke et kjede. Jeg har ofte vasket mine i Wait- sprit, og de har aldrig knekt.

Har større tro på at det må være feil på herding /legering av kjede.

En annen ting med Citrus produkter ar at de opptages lettere i huden, forde molekylstørlsen er mindre, end på oljebaserte rengjøringsmidler.
Men de nedbrytes lettere i naturen.

12