Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelcompetition vs performance
You need to log in to create posts and topics.

12

Har kollat lite på racercyklar från några vanliga cykelmärken och flera tillverkare gör en distinktion mellan vad de kallar "performance" och "competition" eller "elite". Scott t.ex. skriver att competition är "...maximum efficiency and minimal weight..."

Hur ofta är ett cykellopp 5-10 mil för eliten?

ingen aning, jag tittar inte på sport. Så hur långa är dom då och vad kan performance då menas? Motionscykel?

Vad jag förstår så kostar elite mer och är lättare än competition, har dyrare komponenter och mer optimerad ram. Annars oftast samma geometrier.
Handlar mer om vikt och pris än tillämpningen.

Performance oftast instegscykel.

Trek har olika geometri och samma komponenter på vissa modeller.
Performance är ofta en cykel för "Sportif"-motionärer och Competition för tävling.

Olika tillverkare lägger olika värderingar i performance och competition. Hos några handlar det främst om komponentval och (numer) val av karbontyp. Hos andra går man vägen att ändra ramgeometrin.
Jag tycker mig ofta se att inom samma segment hos en till

Komfortracer är ytterligare ett begrepp. Låter bekvämt.
http://www.cykla.se/documents/PrylarPrylarPrylar/Cykla.se.KomfortRacer.pdf

Ska jag tolka det då som att performance är träningscyklar och competition är tävlingscyklar (med brasklappen att det är upp till var och en att välja den typ man gillar bäst)?

Frågan är om det går att vara så generell i distinktionen? Var lägger du betoningen i performance, nedspecat komponentval eller komfortgeometri?

Benny

typ både och?...

12