Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelCX Bromsar, alternativ till Canti …
You need to log in to create posts and topics.

12

Ända sedan jag köpte min Ridley X-Ride (med Campangolo Centaur) har jag haft problem med skakningar i framgaffeln vid inbromsning, det är ytterst irriterande och känns stundtals livsfarligt.

Vilka är alternativen om man vill ha bättre funktion ?

Jag har

En sådan här hållare kan hjälpa:
BILD:http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/155219_469632684032_631654032_5631459_8161940_n.jpg
Kan ärligt inte säga riktigt hur det fungerar, men skakningarna minskar iaf.

En väldigt enkel grej kan vara att slipa bromsklossarna med sandpapper så att det tar jämnare utan att hugga!

Är du säker på att det är bromsarna det är fel på och inte hjulet? Hjulet kanske är vint eller kanske inte sitter helt rätt i dropsen.

Problemet beror (åtminstone delvis) på avståndet mellan hängaren och bromsen. När gaffeln flexar ändras vajerspänningen och därmed bromskraften. Hängaren som Stefan visar hjälper, men fungerar inte på alla gafflar. Mini-V ger normalt bättre bromskraft och

Kan verkligen den delen av gaffeln flexa så mycket att det märks på wirespänningen? (Bromsarna är ju fästade ganska högt upp, där gaffeln
är som tjockast - du har ju dessutom en Ridley vilket inte borde vara den
klenaste av konstruktioner).

Det finns en fin vetenskaplig artikel om det någonstans. Jag minns inte detaljerna men problemet var iaf avståndet mellan hängaren och bromsen, vilket är det man har åtgärdat med den modellen av hängare som Stefan visar. Men det finns så klart fler felkä

Om alla körde med skivbromsar så skulle det inte vara just det problemet.

Mini-V är ok ... men det är svårt att ställa in dem. Det är precis så att det fungerar, och att hitta just det läget där det "precis går" är lite tidsödande.

Jag har Mini-V på min vintercross (på framhjulet) men funderar starkt på att gå tillbaka till ca

Tack för tipsen !

Hjulet är det inte för det har Ulf på Umeå Cykelsport riktat när jag ändå skulle fixa en annan grej.

Jag misstänker att det som Tille beskriver är att hängaren sitter så högt upp, jag har inga fästen på gaffeln för att montera en sådan

12