Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathloncykel fundering?
You need to log in to create posts and topics.

hej, jag är ny på de här med cykling och undrar vad det är för skillnader på dom olika cyklarna. jag har försökt googla, men då kommer jag bara till olika företag som inte gör annat än prisar SINA cyklar..
jag undrar alltså hur en triathlon cykel skiljer

Är själv ny här... men som jag förstår saken så använder triathleter tempocyklar.
Tempocyklarna är utformade för minimalt rull och luftmotstånd.
De är anpassade till tävlingar på landsväg där drafting (ligga på rulle) är förbjuden.

BILD:http://upload.wik

men då verkar ju en tempocykel vara samma sak som en raccer.. eller?
en annan fråga då. får man ha vilka cyklar man vill i en tävling?

stämmer bra, en tempohoj är en sorts racercykel. Det finns åtmonstone två typer av racercyklar: linjehoj och tempohoj, båda är racercyklar. I senaste numret av kadens var en intressant artikel om en typ av linjehoj "aerocykel" eller nåt sånt kallades de o

Nu är det Tour tester som är Den absoluta sanningen.

förresten så ser jag att ingen förklarat för dig vad skillnaden mellan en linjehoj och en tempohoj är: ramarna har olika dimensioner för att man sitter olika på dem. Styret är olika som redan nämnts, en tempohoj är oftast mycket dyrare eftersom att vikt,

Och eftersom vi är i triathlongruppen kanske man ska nämna att det finns skillnader mellan tempohojar och triathlonhojar också... Man tillåter "lite mer" på triathlonhojar kan man säga utan att gå in på detaljer.

Dessutom Linus så är det nog så att på e

Man prioriterar även komfort på en linjecykel jmf. med en tempocykel. Man sitter inte så bekvämt på en tempocykel, utan man prioriterar minimerat luftmotstånd.