Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelCykel till SUB9 på VR
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej alla cyklister!

Är helt ny här. Har i år avklarat VR på min CX. Klarade SUB10. Nästa år blir det SUB9 och jag vill nu köpa en riktig racer som gärna har potential att köra SUB8 på sikt.

Jag är inte så duktig på cyklar och behöver självklart förbättr

Det finns i princip hur mycket som helst. Med tanke på att du redan har en CX så har du ju dessutom lättare att hitta rätt storlek om du beställer en cykel.
Just nu så är det många som har rea, så det kan vara ett bra läge att köpa nu om man inte väntar p

Gå till en riktig cykelbutik. tex Cykelcity, de mäter dina ben mm och gör sen en bedömning på vilken storlek du ska ha.
Du behöver inte köpa något men jag kan själv säga att jag har inte haft något att klaga över sen jag köpte min cykel där. De ställde i

Varför inte fortsätta med CX:en? Med ett par lättrullande däck så tror jag det inte skiljer så mycket på en bana som VR. Jag kör själv en CX som används såväl till pendla till jobbet och träning. I år rullade vi runt Vättern under 8 timmar. De största far

Har en cx och då jag använt den som en racer undrar jag hur stor betydelse det har med att den har en annan utväxling en racer.

Du ska kunna dra växlarna också.

David om jag tolkar dig rätt så fungerar min cx bra så länge jag inte saknar en tyngre växel? Är en klen nybörjare och kör mest på lätta växlar för att kunna hålla en hyfsat hög kadens snittar kanske 85.

Har också kört sub 8 på en CX.

Man kan byta utväxling på CX:n till racervarianten. CX har ofta t ex 50-36 eller så, racer 53-39, det gör skillnad. Se till att du har 16+18 bland kransarna bak.

Ok, kanske ngt att fundera på i framtiden.

En CX för att cykla cyclocross har vanligtvis 46/36 eller liknande fram. Större än 46 är rätt meningslöst på en cyclocrosstävling...

12