Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelCykelhållare för takräck
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag är i behov av en ny eller egentligen fler cykelhållare för takräcket (till den privata teambilen). Vad rekommenderas en hållare för med eller utan framhjulet monterat?
Har en Thule för monterat framhjul som jag tycker bara funkat sådär. Min erfarenhet

Jag har en äldre modell av 559 MTB pro. Som fortfarande finns att köpa. (ca: 500 spänn på Micro bildelar) Där delen som sitter runt ramen är rund, sitter som berget.(t+)
Passar dock bara cyklar där nedre röret på ramen är runt.(t-)
Har inte provat någon m

Jag har köpt och använt Thule Freeride 530.
Har inte transporterat cyklarna så mkt på taket med de ggr jag gjort det så har båda cyklar suttit berget på taket.. är super nöjd.. o motorvägshastighet har absolut inte skapat nga problem med cyklarna..

Har

Thules hållare med snabblås för framgaffeln förefaller stabilare än den med klamma runt diagonalröret (monterat framhjul). Sitter man i konvoj och tittar på bilar med de olika varianterna framgår det att hållaren med fäste för gaffeln inte låter cykeln sv

hur blir det med bensinförbrukning o vindbrus?

eller är det bättre att ha cykeln bakom bilen då?.
Just nu slänger jag in cykeln i bilen, men om familjen ska följa med fungerar det ju inte :/

Att klämma fast öronen på framgaffeln är för mig förenda med mer risk att bryta av öronen på gaffeln.

Att ha en cykel enbart sitta fast på den lilla ytan och med de krafter som kan uppstå när vind. G-kraft osv när man är ute och kör med dom på taket.
K

Men du törs klämma fast framhjulet i framgaffeln? Det är inte brytkrafter du får på framgaffeln om du fäster den på rätt sätt i hållaren, det är drag- och tryckkrafter, och de är småpotatis jämfört med vad du får när du brakar fram i skogen.

Jo, kolfiber

Hur många cykelhållare får man plats med på tackräcket?

Jag tänkte ta med familjens cyklar på bilsemestern och undrar hur många jag ska skaffa. (Kan ta två hojar på dragkroken.)

Nån som har till salu?

4 på taket är inte ovanligt. Man kan ställa varannan i färdriktning och varannan mot så konkurrerar inte styrena om utrymmet.

Om man är intresserad kan man kolla biltillverkarens rekommendation/gräns för maxvikt på taklast. Takräcken + cykelhållare + cyk

Har en Thule FreeRide 530 till både MTB och racer och kan säga att cyklarna sitter som berget.

Cyklar monterar man på taket för att kom upp från vägsmutsen.

12